Maar de brandoffers, de maaltijdoffers en de plengoffers op festivals, nieuwe manen, Sjabbatot – allemaal vaste gelegenheden – van het Huis van Israël zullen de plicht van de prins zijn; hij zal voorzien in de zondoffers, de maaltijdoffers, de brandoffers en de offergaven van welzijn, om verzoening te doen voor het Huis van Israël. Ezechiël 45:17 (De Israëlische bijbel)
Het toont ook een amfora (een soort wijnkruik) bekend uit de tweede helft van de eerste eeuw na Christus (ongeveer een eeuw vóór de verwoesting van de Tweede Tempel).
Het vertoonde een opvallende gelijkenis met een ander teken dat werd gevonden in het afvoerkanaal onder Robinson’s Arch (onder het zuidelijke deel van de Westelijke Muur), onder leiding van Eli Shukrun en prof. Ronny Reich van de Israel Antiquities Authority. Op dat kleizegel staat een Aramese inscriptie met de tekst דכא/ליה, die aanvankelijk door de graafmachines werd geïnterpreteerd als ‘puur voor God’. De Talmoedgeleerde van de Hebreeuwse Universiteit, prof. Shlomo Naeh, suggereerde later echter dat het teken werd gebruikt door pelgrims die naar de tempel opstegen als een teken om hun offergaven na betaling te ontvangen, waarbij het opschrift op de verzegeling bedoeld was om vervalsingen te voorkomen door de afkortingen op te nemen van het soort offer, de dag, de maand en de naam van de priesterlijke afdeling van die week. Deze praktijk wordt bevestigd in Tractate Shekalim (5:4) van de Misjna.
De amfora kan verband houden met het wijnplengoffer dat in de tempel werd aangeboden. Veelbetekenend is dat de Misjna de aanwezigheid van Grieks schrift in de tempel bevestigt, waarbij in een ander hoofdstuk van Tractate Shekalim (3:2) wordt opgemerkt dat manden in de schatkamer waren gemarkeerd met Griekse letters. Het is aannemelijk dat deze penning bedoeld was voor Griekssprekende pelgrims, waaronder mogelijk ook joden uit de diaspora.
Vorig jaar publiceerde Dr. Yoav Farhi een uitgebreid artikel over verschillende kleitekens gevonden in Jeruzalem, waaronder de twee hierboven genoemde. Alle vier de door Dr. Farhi bestudeerde penningen werden gevonden in de nabijheid van de Tempelberg en hielden waarschijnlijk op de een of andere manier verband met de activiteiten die in de Tempel plaatsvonden. Hun stijl is totaal anders dan die van andere bekende lopers uit de Romeinse wereld.
Het sifting project
Het Sifting Project begon in 1999 toen de Noordelijke Tak van de Islamitische Beweging illegale renovaties uitvoerde op de Tempelberg en meer dan 9.000 ton vuil vermengd met archeologische artefacten van onschatbare waarde afvoerde. Hoewel de Israëlische oudheidswet een bergingsopgraving voorschrijft voordat er op archeologische vindplaatsen wordt gebouwd, heeft dit illegale bulldozeren talloze artefacten vernietigd: echte schatten die een zeldzame glimp van de rijke geschiedenis van de regio zouden hebben opgeleverd. De aarde en de artefacten erin werden als afval gedumpt in de nabijgelegen Kidron-vallei. Met een gedurfde zet haalden archeologen Dr. Gabriel Barkay en Zachi Dvira de materie uit de stortplaats en in 2004 begonnen ze met het zeven ervan. Hun initiatief werd het Temple Mount Sifting Project (TMSP) om oude artefacten te redden en onderzoek te doen om ons begrip van de archeologie en geschiedenis van de Tempelberg te vergroten. De vondsten van het Tempelberg Sifting Project vormen de allereerste archeologische gegevens die afkomstig zijn van onder het oppervlak van de Tempelberg.
In de afgelopen vijftien jaar heeft het project, met de hulp van zo’n 200.000 betalende vrijwilligers, meer dan 500.000 kunstvoorwerpen teruggevonden, waaronder 5.000 munten, inscripties, bergen aardewerk, cultische voorwerpen uit het Egyptische tijdperk, sieraden en overblijfselen van oorlogsvoering.
Datum: 24-04-2024
Auteur en website: www.israel365news.com
Beeld: Het Temple Mount Sifting Project maakte hun conclusies bekend met betrekking tot een klein caly-token dat meer dan tien jaar geleden werd gevonden en werd gebruikt door pelgrims die naar de tempel opstegen.