Het Brood des levens
13/04/2020

Het Brood des levens

Passage: Lucas 24:4, Leviticus 23:5-7, Numeri 9:1-5, Exodus 12:8, Deut.16:6, Matt.26:18-20 & 26-28

De laatste tijd doet een alternatief idee de ronde over wat voor soort maaltijd Jezus met Zijn discipelen at toen Hij het Heilig Avondmaal instelde. Daaraan gekoppeld leeft de gedachte dat Jezus niet ongezuurd brood (matze) maar gewoon brood brak. Hij zou daarmee een instelling genaamd “Vasten van de eerstgeborenen” hebben gehouden.

In deze studie wordt uitgebreid ingegaan op deze ideeën:

waar komen ze vandaan?
welke wet moest de ware Messias vervullen?
wat is hier zo belangrijk aan?

Dit en meer in deze nieuwe diepgaande Bijbelstudie waarin Debby je door de Bijbel en de geschiedenis meeneemt om de puzzelstukjes op de juiste plek te leggen.

2 Reacties

  1. Jelte Alma

    Dankjewel.
    Een zeer verhelderende studie.
    Ik heb – zoals vaker – nog wel vragen:

    Zijn er bronnen beschikbaar om de man met kruik tot lid van de Essenen te rekenen?

    Begrijp ik goed dat Yeshua de Seder vierde volgens de traditie van de Essenen en op Pesach stierf toen de lammeren werden geslacht volgens de Farisese traditie?

    Je gebruikt steeds de term heilig avondmaal. Ik heb de binnen kerkelijke term ook vaak gebruikt. Afkomstig uit het klassieke avondmaal formulier. De term heilig avondmaal komt niet voor in NT. Daar wordt eerder gesproken over de maaltijd van de Heer. Is dat niet correcter. Mede omdat er in hetzelfde formulier ook gesproken wordt over heilig brood en heilige drank die nog sterk leunen op de RK misviering.

    Groet en sjabloom Jelte

    Antwoord
    • Redactie Radio Israel.nl

      Shalom Jelte,

      dank je wel voor je vragen. We beantwoorden ze hieronder, omdat het voor een Q & A aflevering te weinig inhoud zou zijn.

      Op je vraag of er bronnen beschikbaar zijn om de man met waterkruik tot de Essenen te kunnen rekenen, is het antwoord ‘ja’. Flavius Josephus beschrijft in zijn werk Antiquities (13.5.9) hoe het leven van de Qumran Essenen (de strengsten binnen de stroming) eruit zag op basis van zijn eigen observaties van drie jaar. Ook de hellenistische joodse filosoof Philo geeft eenzelfde beschrijving. Josephus identificeert in Antiq.18.1.5 nog een minder strenge tak binnen de Essenen die verspreid in de steden in Judea leefden en ook trouwden (Wars 2.8.13)), maar zich verder wel hielden aan de voorschriften wat betreft levensstijl, ook te vinden in de Manual of Discipline van de Qumran Essenen. Huishoudelijke taken werden daarbij (ook) door mannen gedaan. Deze stroming was de enige die zo omging met het dagelijkse bestieren van een huishouden.

      Op je tweede vraag is het antwoord ook ja, dat is helemaal correct. Ook de Sadduceeën, en de Samaritanen op hun eigen berg, aten de seder op de avond van de 14e (let wel: niet vieren; dat hoort bij de eerste dag van het Feest van de ongezuurde broden). De Essenen slachtten hun Paschalam zelf, niet in de Tempel; de Sadduceeën lieten de slacht over aan de Tempeldienaren.

      Voor de term Heilig Avondmaal is in deze studie gekozen t.b.v. de duidelijkheid en focus; iedereen ongeacht de voorkeur van term begrijpt wat ermee wordt bedoeld. Of er een ‘beste’ term voor is, waag ik (Debby) te betwijfelen. Het beste zou zijn – denk ik – als we Jezus’/Yeshua’s instellen ervan in ieder geval weer gaan gedenken in de context van de Sedermaaltijd.

      We hopen je vragen voldoende te hebben beantwoord; anders horen we het graag.
      Goede week gewenst!

      In Hem verbonden,
      mede ook namens Debby,
      Redactie Radio Israel.nl

      Antwoord

Reactie verzenden

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Reacties

  1. Jelte Alma

    Dankjewel.
    Een zeer verhelderende studie.
    Ik heb – zoals vaker – nog wel vragen:

    Zijn er bronnen beschikbaar om de man met kruik tot lid van de Essenen te rekenen?

    Begrijp ik goed dat Yeshua de Seder vierde volgens de traditie van de Essenen en op Pesach stierf toen de lammeren werden geslacht volgens de Farisese traditie?

    Je gebruikt steeds de term heilig avondmaal. Ik heb de binnen kerkelijke term ook vaak gebruikt. Afkomstig uit het klassieke avondmaal formulier. De term heilig avondmaal komt niet voor in NT. Daar wordt eerder gesproken over de maaltijd van de Heer. Is dat niet correcter. Mede omdat er in hetzelfde formulier ook gesproken wordt over heilig brood en heilige drank die nog sterk leunen op de RK misviering.

    Groet en sjabloom Jelte

    Antwoord
    • Redactie Radio Israel.nl

      Shalom Jelte,

      dank je wel voor je vragen. We beantwoorden ze hieronder, omdat het voor een Q & A aflevering te weinig inhoud zou zijn.

      Op je vraag of er bronnen beschikbaar zijn om de man met waterkruik tot de Essenen te kunnen rekenen, is het antwoord ‘ja’. Flavius Josephus beschrijft in zijn werk Antiquities (13.5.9) hoe het leven van de Qumran Essenen (de strengsten binnen de stroming) eruit zag op basis van zijn eigen observaties van drie jaar. Ook de hellenistische joodse filosoof Philo geeft eenzelfde beschrijving. Josephus identificeert in Antiq.18.1.5 nog een minder strenge tak binnen de Essenen die verspreid in de steden in Judea leefden en ook trouwden (Wars 2.8.13)), maar zich verder wel hielden aan de voorschriften wat betreft levensstijl, ook te vinden in de Manual of Discipline van de Qumran Essenen. Huishoudelijke taken werden daarbij (ook) door mannen gedaan. Deze stroming was de enige die zo omging met het dagelijkse bestieren van een huishouden.

      Op je tweede vraag is het antwoord ook ja, dat is helemaal correct. Ook de Sadduceeën, en de Samaritanen op hun eigen berg, aten de seder op de avond van de 14e (let wel: niet vieren; dat hoort bij de eerste dag van het Feest van de ongezuurde broden). De Essenen slachtten hun Paschalam zelf, niet in de Tempel; de Sadduceeën lieten de slacht over aan de Tempeldienaren.

      Voor de term Heilig Avondmaal is in deze studie gekozen t.b.v. de duidelijkheid en focus; iedereen ongeacht de voorkeur van term begrijpt wat ermee wordt bedoeld. Of er een ‘beste’ term voor is, waag ik (Debby) te betwijfelen. Het beste zou zijn – denk ik – als we Jezus’/Yeshua’s instellen ervan in ieder geval weer gaan gedenken in de context van de Sedermaaltijd.

      We hopen je vragen voldoende te hebben beantwoord; anders horen we het graag.
      Goede week gewenst!

      In Hem verbonden,
      mede ook namens Debby,
      Redactie Radio Israel.nl

      Antwoord

Reactie verzenden

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

EN / NL/ עב