Ontbijt, lunch, avondeten – met pita of met challah: er staat op de Israëlische eettafel altijd wel hummus (‘choemoes), de onmisbare dip gemaakt van gekookte kikkererwten en súpergezond. Dat wil zeggen, als je het zelf maakt. Laat het ook behoorlijk makkelijk te maken zijn!? Weg met de kant-en-klare hummus uit de supermarkt en watertandend met je broodje falafel en huisgemaakte hummus aan tafel! Met of zonder aankleding, het is altijd lekker. 

Hoe te maken? Volg gewoon de aanwijzingen in onderstaande video en voor je het weet ben je zelf de pro.
Om je alvast op weg te helpen volgt hier de ingrediëntenlijst:

  • gedroogde kikkererwten
  • water
  • 2 grote knoflooktenen (zo vers mogelijk)
  • extra vergine olijfolie
  • pot tahini (sesampasta, onmisbaar voor hummus!)
  • jalapeño pepertje
  • citroensap
  • zout
    Voor de aankleding (ter variatie)
  • gesneden champignons
  • 2 grote knoflooktenen
  • gemalen komijn
  • zout
  • kleine prei
  • extra vergine olijfolie
  • gemalen komijn
  • gemalen zoete paprikapoeder
  • gekookt ei
  • vers gesneden uienringen
  • vers gesneden jalapeño peperringen
  • citroenrasp

Beté avon!
Eet smakelijk

 

Met dank aan de Israëlisch ambassade in Nederland.

Israeli cuisine with international masters – Part 2: Shaul Ben Aderet

Hummus! Iedereen kent het, maar weinig mensen weten hoe je het zelf maakt; thuis, eenvoudig, smaakvol en gezond!Reden genoeg om te kijken naar de Israelische top-chef Shaul Ben Aderet. Hummus met champions, prei, ei, ui, olijfolie, tahini en citroen, gekruid met komijn, zoete paprika en zout. Kook je mee?

Geplaatst door Israël in Nederland op Zondag 19 juli 2020

Delen
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
EN / NL