Mishpat betekent recht. En recht gaat altijd over jouw plek ten opzichte van de plek van de ander, de naaste. Ieder mens heeft recht op een plek op de wereld. En hoe bewaken we dit principe met elkaar?
Hoe zorgt de Eeuwige ervoor dat wij, Zijn schepselen, dat in het oog kunnen houden op onze levensreis. Daarvoor gaf Hij de Tien Woorden.
Die Tien Woorden reguleren de verhouding tussen de Schepper en de mens. De onderlinge verhouding wordt gereguleerd door de Mishpatiem, de Rechtsregels.
Het thema van dit leerhuis is: Uit het slavenhuis geleid, rechtsregels voor onderweg. Achtereenvolgens zien we de Tien Woorden als leidraad en de Rechtsregels voor onderweg.
Shalom,
Presentatie: Anco van Moolenbroek
Geachte heer Van Moolenbroek,
Hartelijk dank voor deze studie.
Graag willen mijn man en ik deze nog eens nalezen en bestuderen. Is de tekst ook als pdf beschikbaar?
Met vriendelijke groet,
Nanny van Haasen
Dank! Ik heb de tekst gemaild.
Shalom,
Ik heb genoten van Parashat Misjpatiem. Heel mooi.
Een paar dagen geleden las ik Jesaja 42:1-7. Hierin staat de bekende passage;
‘Het geknakte riet zal Hij niet verbreken en de kwijnende vlaspit zal Hij niet uitdoven; naar waarheid zal Hij het recht openbaren’.
Als ik het zo bekijkt staat dit verst in de context van waarheid, recht en gerechtigheid. Ik kom er echter niet geheel uit waar nu ‘het geknakte riet’ en ‘de kwijnende vlaspit’ voor staan.
In vers 4 staat ook; ‘Hij zal niet kwijnen en niet geknakt worden, tot Hij op aarde het recht zal hebben gebracht; en op Zijn wetsonderricht zullen de kustlanden wachten.
Dit vers maakt het er voor mij niet duidelijker op om de betekenis te achterhalen van de kwijnende valspit en het geknakte riet.
Ik heb in de kerk altijd geleerd dat het geknakte riet en de kwijnende vlaspit, de mensen zijn met een verbroken en verbrijzeld hart. Dit kan natuurlijk komen door onrecht wat hen is aangedaan.
Enfin, ik kom er niet helemaal uit. Kunt u mij misschien verder helpen?
M.v.g
Mevrouw van Dijk
Beste mevrouw van Dijk, shalom,
Dank voor uw reactie op mijn leerhuis. U stelt een mooie vraag en voor het antwoord had ik even de tijd nodig.
Ik heb Jes. 42:1-4 nader geëxegetiseerd aan de hand van de gebruikte woorden. Vers 1-4 vormen in de Hebreeuwse tekst een paragraaf. Met vers 5 begint een nieuwe.
Ook ik heb altijd een vergelijkbare bevindelijke uitleg van het gekrookte riet en de rokende vlaswiek gehoord.Het is niet persé verkeerd, maar feitenlijk staat er een dubbele ontkenning (verbroken riet verbreken en gedoofde vlaswiek doven), wat je dus ook als het tegenovergestelde kunt lezen. De rietstok is de scepter en de vlaswiek is de lont waarmee het licht wordt ontstoken.
Vers 1: De Messias als de Uitverkoren Knecht
Vers 2: De Messias als de lijdende Knecht
vers 3: De Messias als de opgestane Knecht en Koning
vers 4: De Messias als de triomferende Koning
Afijn, zie https://vanmoolenbroek.nl/bijbelkennis/bijbelkennis/exegese/knecht-en-koning/
Hartelijke groet,
Anco van Moolenbroek