Nu we in de tijd van de voorjaarsfeesten zitten, wil ik de kwestie van de christenen die de Joodse feestdagen houden, aan de orde stellen. Moeten niet-Joden de feesten van Israël houden? Het antwoord is zowel ‘Ja’ als ‘Nee’.
Ik ben niet van plan om mijn interpretatie te verdedigen van de teksten die gaan over niet-Joden die de feesten van Israël houden, ook wel Gods vastgestelde tijden genoemd, en de feesten van de Joden in het Evangelie van Johannes. Het waren Gods vastgestelde Feesten voor Israël. Zij staan nog steeds centraal in de Joodse traditie en de Joodse identiteit en zijn voortdurend gevierd, zelfs sinds de vernietiging van de Tempel en de verstrooiing van de Joodse natie in de eerste en tweede eeuw. Het zijn allemaal nationale feestdagen in Israël.
Ik lees Romeinen 14, Galaten 3 en Kolossenzen 2 zoals het er staat. Ik weet dat er argumenten zijn dat de Bijbelgedeelten niet echt betekenen wat ze op het eerste gezicht, in bijna alle vertalingen, lijken te zeggen.
Romeinen 14 stelt, dat het houden van bepaalde dagen volgens het geweten is van de persoon die het houdt. Hij legt het houden ervan niet op. In de context weet Paulus natuurlijk dat Israël werd en wordt opgelegd om de feesten en de shabbat te houden, maar de context is dat heidenen hiertoe niet verplicht zijn.
Kolossenzen 2 stelt, dat de feesten een schaduw zijn van de werkelijkheid die in Yeshoea, die de essentie van de feesten is. De Kolossenzen worden aangespoord om niemand hen te laten oordelen betreffende een feest, nieuwe maan of shabbatdag.
De geschriften van het Nieuwe Testament eisen niet expliciet dat de heilige dagen door niet-Joden worden nageleefd, dus we willen vermijden om enige eis te stellen, dat niet-Joden deze dagen op dezelfde manier naleven als waartoe het het Joodse volk verplicht is.
Maar de gedachte, dat alle Schriftteksten nuttig zijn om te onderwijzen (2 Timoteüs 2:15-16), geeft aan dat het mogelijk is voor niet-Joden, zowel K’rovei-Yisraël (degenen die door de Heilige Geest zijn geleid om zich aan te sluiten bij Messiaanse gemeenschappen omwille van het Joodse getuigenis) als andere niet-Joodse gelovigen die als gast willen deelnemen aan Joodse gemeenten, geestelijke verrijking en grotere openbaring van Yeshoea kunnen ervaren als gevolg van een verdiept begrip van en deelname aan het houden van de Bijbelse feesten en de Heilige Dagen.
De conclusie, dat de Bijbelse feesten irrelevant zijn, is echter dwaas en onsamenhangend. De feesten van Israël zijn openbarend en leren ons over Gods voorziening in onze behoeften, het werk van de Messias Jezus, en zijn profetisch voor het einde van dit tijdperk en het toekomstige tijdperk. Het begrijpen van de feesten maakt deel uit van het begrijpen van de Bijbel. Waarom stierf Yeshoea tijdens de Pesach? Waarom werd hij uit de dood opgewekt op de dag van de eerstelingen? Waarom interpreteert het boek Hebreeën de verzoening van Yeshoea op basis van Grote Verzoendag (Hebreeën 7-9) en de betekenis van ons geestelijk leven door de shbbat (Hebreeën 4)? Als we dit begrijpen, dan kunnen niet-Joden totv steun zijn voor Joden die deze bijzondere dagen houden.
Een van de zeer goede manieren, die ik aanmoedig, is dat de kerken zouden onderwijzen over de feesten tijdens de perioden dat het Joodse volk deze viert. Dit maakt de realiteit zichtbaar, dat de kerk een internationaal volk is dat verbonden is met Israël. Het begrijpen van Israël door de Bijbelse patronen van Israël is zeer nuttig. Een beeld zegt natuurlijk meer dan duizend woorden. Het samenkomen met Messiaans-Joodse gemeenten voor vieringen kan een geweldige manier zijn om de betekenis naar buiten te brengen; een belangrijk leermiddel. Velen geven voor kerken uitleg over Pesach en de Seder.
Moeten christenen de feesten houden en bepaalde dagen van het jaar zoals sabbat fen de eestdagen in acht nemen? Nee, naar mijn mening is de Bijbel duidelijk. Maar moeten christenen zich op verschillende manieren verbinden met de betekenis van de Feesten? Ja, als we de Bijbel beter willen begrijpen en meer in overeenstemming willen zijn met het geworteld zijn in Israël.
Dr. Daniel Juster, oprichter en directeur van Tikkun International, is sinds 1972 betrokken bij de Messiaans-Joodse beweging en verblijft momenteel in Jeruzalem, Israël, van waaruit hij de Messiaanse beweging wereldwijd dient en ondersteunt.
Bronvermelding
Datum: 15-04-2020
Auteur: Dan Juster
Website: https://israeltoday.nl/
Jammer dat deze mening hier zo prominent een podium krijgt. Als meneer Juster sinds 1972 al betrokken is bij de messiaanse beweging dan mag bij hem toch wel bekend zijn dat de Bijbel niet spreekt over “Joodse feesten” maar dat in Leviticus 23:2, 4, 37 de Eeuwige duidelijk zegt dat het Zijn hoogtijden en feesten zijn, feesten van Adonai. Overigens hoogtijden waarvan impliciet al sprake is in Genesis 1:14. De Prediker spreekt aan het einde van zijn betoog dat de slotsom van “Alles” is dat we God moeten vrezen en Zijn geboden houden, waaraan hij toevoegt dat dit voor alle mensen geld. Verderop in Jesaja 56 is het God zelf die de gelovige uit de volkeren aanspoort Zijn Shabbat te houden. Daarnaast spreekt ook Yeshoea over Zichzelf dat Hij gekomen is om de volle betekenis van de Torah (Gods onderwijs) te laten zien en spreekt iedere vorm van afschaffen uitdrukkelijk tegen. Hiervan lezen we ook aan het einde van het evangelie naar Matheus, waarbij de inmiddels apostelen de opdracht krijgen “Alle” volken tot zijn leerlingen te maken en deze o.a. leren te onderhouden “Alles wat Hij geboden heeft” Waarvan we onder andere in het 7e hoofdstuk van het zelfde evangelie lezen dat dit zeker ook inhoud het doen van de geboden van Zijn Vader die in de hemel is.
Zoals de orthodoxe Joden als ook dr Juster hebben het niet begrepen dat deze Feesten des Heren voor iedereen is de Jood en de Griek(de heiden/goyim) . Ook Paulus leert dit, alleen geeft hij aan dat men de heidenen niet moet belasten met de sjabbat, eten of de feesten. Waarom zei hij dat. Hij wilde dat zij het evangelie van heil en verlossing hoorde en Yeshua aannamen als Heiland en Verlosser. Als hij daarbij zou gaan vertellen dat zij ook nog alle wetten en inzettingen moeten voldoen, dan zou het geloof een belasting worden i.p.v. een bevrijding. Maar als men eenmaal aan de “volle melk” zit zal men pas begrijpen dat het geloof zonder vrucht géén geloof is (Jac.2). 1John 2: 4-6 is duidelijk; Wie zegt ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaard/doet, is een LEUGENAAR en in die is de waarheid niet……. Gal. 3: 17 en Rom. 10: 12-13. Jammer van deze conclusie. Maar het antwoord is dat de christen zich óók hieraan moet houden. Alle andere inzettingen van de hedendaagse kerk komen uit de leer van Augustinus, en is de leer van de Antichrist; zondag houden,Kerstmis en Pasen met goede vrijdag, de kinderdoop, de wetteloosheid met haar valse genadetijd. De Bijbel is dáár heel duidelijk in, en het kan niet zó zijn dat het O.T voor de Joden is en het N.T voor de christenen John. 3: 16. In en in een diep trieste valse gedachte.
Hartelijk dank voor het plaatsen van dit artikel!
Ik waardeer de messiasbelijdende Jood en bijbelleraar Daniel Juster zeer.
Ik heb ook een boek waarvan hij mede-auteur is, en waardeer sterk zijn Bijbelse visie!
Begrijpelijk dat de heer Juster Ja en Nee noemt vanuit zijn optiek. Zo is het hem geleerd en zo is zijn mening gevormd. Ik neem hem dat niet kwalijk. Het geschreven Woord van YHVH echter, wat voor mij dé Autoriteit heeft boven alle menselijke geschriften inclusief mijn eigen schrijfsels, geeft aan dat in zowel de Tenach als Brit Chadasha dat de wet, gegeven bij de berg Sinai, geen elf stammen uitsloot en geen veel vermengd volk wat met hen meetrok. Ook zijn Yeshua’s woorden in Mattheüs 5:17-19 door Hemzelf bevestigd dat de wet niet afgedaan is. Dat er later leringen in omloop kwamen die de gezette tijden exclusief aan de stam Juda toedichtte, wordt mijns inziens volkomen door het geschreven Woord weerlegd.Nogmaals het geschreven Woord ( van kaft tot kaft) is voor mij doorslaggevend en dat doet niets af van mijn verbondenheid met Juda. Ere Wie ere toekomt. Een en ander heb ik zelf weleens uitgediept op https://tegentlicht.com/2019/07/10/wie-is-israel/ Beproef mijn woorden!