El Al heeft na een periode van zware financiële onzekerheid een nieuwe koper: de 26-jarige Eli Rozenberg, in het dagelijks leven miljardairszoon en student aan een jesjiewe (Joods seminarium).

Eli is de zoon van Amerikaanse ultra-orthodoxe miljardair Kenny Rozenberg, die zijn geld verdiende met een keten verzorgings- en bejaardenhuizen in Amerika, en als buitenlands staatsburger zelf geen controlerend aandeel in Israel’s nationale luchtvaartmaatschappij mag kopen. Eli’s houdstervennootschap Kanfei Nesharim (‘vleugels van adelaars’) Ltd. verkreeg 43% van de airline voor een slordige €100 miljoen.

Dat klinkt misschien heel goedkoop – minder dan de nieuwprijs van één Boeing 787, waarvan El Al 15 stuks bezit – maar in zakelijke termen is El Al op zijn zachtst gezegd een opknapper. Voor het eerst sinds de oprichting van de Staat Israel in 1948 staat de nationale luchtvaartmaatschappij letterlijk en financieel aan de grond. Er moet geld geleend worden om leveranciers te betalen, en om voor honderden miljoenen euro’s teleurgestelde passagiers te vergoeden voor niet-uitgevoerde vluchten. Het wordt een unieke uitdaging voor de student, die nog nooit eerder een bedrijf gerund heeft, maar heeft kunnen rekenen op de expertise en financiële middelen van zijn vader om de airline op te kopen na lange onderhandelingen. Er was veel weerstand tegen het idee dat het feitelijke beheer van de nationale flag carrier in handen van een buitenlandse miljardair zou komen.

‘De rabbijn zegt: “Kopen!”‘
Naar verluidt was het de rabbijn van Kenny Rozenberg, Pinhas Abuhatzeira, die hem aanspoorde om (via zijn zoon) El Al tegen een spotprijs op te kopen. Dat advies luidde volgens bronnen nabij de rabbijn: “De rabbijn zegt kopen, en geen vragen stellen.” De mysterieuze rabbijn uit Beër Sjeva is volgens Globes meer dan €250 miljoen waard.

Toen het aantal passagiers wegens het coronavirus, en het sluiten van de Israelische grenzen voor buitenlandse staatsburgers, drastisch terugliep, kwam El Al in zwaar weer. Vanaf juli zijn er geen commerciële vluchten meer uitgevoerd, de historische vlucht naar de VAE in augustus niet meegerekend. 650 piloten en duizenden anderen werknemers liggen met de maatschappij overhoop om salarissen en zijn met onbetaald verlof. Er zal personeel ontslagen moeten worden en vliegtuigen verkocht moeten worden om de airline weer enigszins financieel gezond te krijgen.

Nu de noodzakelijke kapitaalinjectie binnen  is, begint El Al weer met vliegen. Op 21 september worden vrachtvluchten hervat, en 12 oktober stijgen de eerste passagiersvluchten op richting Londen, Parijs en New York. Vluchten naar de VAE of Bahrein heeft El Al niet gepland. Er wordt wel gevreesd voor zware concurrentie van Emiratische luchtvaartmaatschappijen als Emirates en Etihad, nu alle vluchten van en naar Israel over Saoedi Arabië heen mogen vliegen en Israeli’s vrij de Emiraten mogen bezoeken. Vluchten van Israel naar Azië met El Al’s nieuwe Arabische concurrenten zullen vermoedelijk honderden euro’s goedkoper worden, wanneer Israeli’s weer naar hun geliefde hotspots in India en Thailand toe mogen.

De Israelische overheid heeft zelf circa 15% van het bedrijf opgekocht voor circa €30 miljoen, waar verder geen koper voor te vinden was.


Bronvermelding:
Datum:        18-09-2020
Auteur:         JOSHUA FRIEDMANN
Beeld:          @TLVSpotters
Website:      CIDI


 

EN / NL/ עב