We spreken en onderwijzen vaak over de jaarlijkse “Feesten van de HEER”, zoals gegeven in  Lev 23, omdat ze allemaal profetisch zijn, wijzend op en kijkend naar hun vervulling in het verlossingsplan, gericht op de Messias en op het volk en de natie Israël. Maar ook in die kalender (en zelfs als eerste genoemd) is de wekelijkse Sabbat ( Shabbat ), de zevende dag van de week.

In een groot deel van het christendom is zaterdag de zesde dag van de week geworden en zondag de zevende. Dit brengt enige verwarring met zich mee en doet ook afbreuk aan de profetische betekenis van deze beide vastgestelde tijden en heilige dagen. Zondag is de dag na de sabbat; Zondag is de eerste dag van de week; Zaterdag (de sabbat) is de zevende dag van de week. Dit werd vastgesteld door YHVH God, toen Hij de hemelen en de aarde schiep in zes dagen, en stopte en rustte en werd verfrist op de zevende dag, die Shabbat wordt genoemd, wat “opgehouden” betekent, meestal gerelateerd aan werken. God is niet de auteur van verwarring of wanorde.

Nadat Hij Zijn werk op de zesde dag had voltooid, keek God naar alles wat Hij had geschapen en gemaakt, en zag dat het heel goed was. Dit is het beste dat deze schepping kan zijn: zeer goed. Interessant is dat er in het Oude Testament ( Tenach ) geen woord is voor wat we maar al te vaak ‘volmaakt’ noemen. Als we zeggen dat de Wet van YHVH perfect is, is dit niet dezelfde betekenis. De Schepper wist dat wat Hij deed perfect was wat Hij wilde, volgens Zijn wil en wijsheid, maar niet perfect in de zin dat het voor altijd zou blijven bestaan ​​zonder problemen op te lossen . Hiervoor wachten we op dat wat volmaakt is, de Nieuwe Hemelen en Nieuwe Aarde waar zonde en al haar vernietigende vruchten voor altijd niet meer zullen zijn! Deze huidige hemelen en aarde zullen voorbijgaan. ( Jes 34:4 ;  Openb. 6:12-14Mt 5:17-18 ; Openbaring 21:1 ) Deze volmaakte nieuwe schepping is waar de dag na de sabbat naar wijst in zijn profetische betekenis: leven uit de dood; een nieuwe schepping door wedergeboorte; God is licht en in Hem is helemaal geen duisternis.

God wist van voor deze schepping dat er een verlossing zou zijn. Het Lam werd verordend van vóór de grondlegging der wereld, en geslacht vanaf de grondlegging. ( 1Pt 1:17-20 ;  Openb 13:7-9 ) Alleen God is volmaakt; alleen Yeshua/Jezus als mens van vlees en bloed was van binnen en van buiten zonder zonde. Verlossing was in deze “zeer goede” schepping verwerkt; volmaakt zal moeten wachten tot het werk in realtime is gedaan en het laatste oordeel is voltooid in het scheiden van de gerechtvaardigden van de veroordeelden, de waarheid van alle leugens, het licht van de duisternis, het heilige van het profane, het reine van het onreine, het goede van kwaadaardig.

De sabbat van de zevende dag herinnert ons eraan dat God de Schepper van het heelal is in zes dagen en dat Hij op de zevende rustte. Het kijkt terug naar die eerste dag toen YHVH het licht vormde om de duisternis te scheiden, wat de toestand was die in het begin buiten de Schepper, die licht is, werd geschapen. We moeten wedergeboren worden van Boven door de Heilige Geest door bekering en geloof in het evangelie om in het licht van God te worden gebracht en om kinderen van licht en van de dag te worden, en niet langer van de nacht en van de duisternis. We worden in het licht gebracht van de eerste dag, die voor ons de achtste dag wordt, de dag na de sabbat. In Christus moet het niet langer een dag per week zijn – of het nu de zevende of de eerste is – maar we moeten leven als een nieuwe schepping, gezeten met Christus in de hemelse gewesten boven Zijn schepping, in Hem blijvend en in Zijn rust, zelfs als we voor Hem blijven werken totdat onze tijd om is. De dag van wraak van onze God zal te zijner tijd komen. (Is 61:2 )

De zevende dag Sabbat kijkt naar de zevende 1000-jarige Dag van het Duizendjarige Koninkrijk van Messias Yeshua, wanneer de koninkrijken van deze wereld het Koninkrijk van onze Heer en van Zijn Messias/Christus zullen worden! Satan zal gebonden worden en gerechtigheid zal heersen! Iedereen zal Jezus/Jesjoea, de Zoon van God en Koning van Israël, kennen van de kleinste tot de grootste! De aarde zal gevuld worden met de kennis van de glorie van YHVH God terwijl de wateren de zeeën bedekken! Israël zal niet langer slechts een overblijfsel van gelovigen hebben, maar heel Israël zal een heilige en rechtvaardige natie zijn, een koninkrijk van priesters, voor YHVH, die hen koos voor Zijn glorie! De hele schepping zal worden bevrijd van de huidige ijdelheid waaraan ze ongewild wordt onderworpen wanneer de zonen van God worden geopenbaard in de opstanding van de heiligen, van de rechtvaardigen, van degenen die in Christus zijn bij Zijn komst! Al deze wonderbaarlijke transformatie en herstel van alle dingen, hoe goed het ook is, zal vanuit Gods gezichtspunt alleen maar “zeer goed” zijn, zelfs als het perfect zo is. Er zal ondanks alles nog steeds zonde en dood zijn, zelfs een finalerebellie  wanneer de duivel voor een korte tijd wordt losgelaten! ( Openb. 20:1-3 ,  7-15 ) Moeilijk voor te stellen, maar dat is de realiteit van de macht van de zondigheid van de ongerechtigheid van de duivel en de mens versus de absolute zuiverheid en heiligheid van de Vader, en de Zoon en de Heilige Geest.

Behalve dat hij zich op de sabbat herinnerde wat YHVH Zelf zei dat Hij deed: “Want in zes dagen heeft YHVH de hemel en de aarde gemaakt, de zee en alles wat daarin is, en hij rustte op de zevende dag” ( Ex 20:11 ), gebood Hij Israël ook om “gedenkt te worden dat u een slaaf in Egypte was, en YHVH, uw God, heeft u vandaar uitgeleid door een machtige hand en met een uitgestrekte arm; daarom gebood YHVH, uw God, u de sabbatdag te houden”. ( Dt 5:12-14 ) We moeten niet alleen aan Gods rust denken, maar ook aan de rust die Hij ons gegeven heeft. De sabbat is een dag om te stoppen met onze eigen werken en te rusten in die van God. ( Heb 4:1-13) Met andere woorden, we moeten onthouden dat YHVH, de God van Abraham, van Isaak en van Jacob; de God van Israël; de God en Vader van de Heer Jezus Christus – Hij is onze Schepper en onze Verlosser. Israël kijkt vooruit naar het herstel van YHVH’s Koninkrijk, dat we in de dagen van Samuël de Profeet verwierpen, om te krijgen wat we wilden in Saul als koning. ( 1Sam 8:1-9 ;  Mt 23:37-39 ;  Handelingen 1:4-11) Dit herstel zal de 1000-jarige regering van Messias/Christus zijn bij Zijn terugkeer. Dit zal de vervulling zijn van het zevende jaarlijkse vastgestelde feest, Succot/het Loofhuttenfeest. De samenkomst en redding van Gods uitverkoren volk zal zo groot zijn dat ze de uittocht uit Egypte zullen vergeten en in plaats daarvan zullen herinneren hoe “YHVH leeft die de kinderen van Israël heeft grootgebracht uit het land van het noorden en uit alle landen waar Hij hen”. ( Jer 16:14-15 ;  23:7-8 ) Het zal inderdaad  heel goed zijn ! Net als in de Hof van Eden zullen zelfs de dieren in vrede zijn met elkaar en met de mens. Oorlogen zullen ophouden!

Maar God heeft iets beters dan dit voor degenen die Hem liefhebben, dat geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord, noch is opgekomen in de harten en verbeeldingen van de mens. Iets perfects, waarvan niemand van ons een idee heeft hoe dat zal zijn – en voor altijd! – behalve dat er geen dood en lijden meer zal zijn en tranen en pijn en al het andere dat met zonde wordt geassocieerd. Wat het zal zijn is dat Yeshua/Jezus (wat Zijn nieuwe naam ook zal zijn) altijd bij ons zal wonen, eeuwen zonder einde! Kom, Here Jezus!


Bronvermelding:
Datum:        23-09-2021
Auteur:       Howard Bass
Website:      Kehila News


 

EN / NL/ עב