De Israëlische startup REE, gevestigd in Tel Aviv, is bezig de opbouw van auto’s volledig opnieuw te ontwikkelen, door alle belangrijke onderdelen van een auto – remmen, sensoren, thermische systemen, motor en aandrijving – naast de wielen te plaatsen.

Veranderingen in de autoproductie zijn moeilijk te verkopen, want hoeveel computers er ook onder de motorkap worden geplaatst, de auto’s zelf ‘worden nog steeds gebouwd op basis van 100 jaar oude concepten’, vertelt Daniel Barel, CEO van de Israëlische autostartonderneming REE, aan ISRAEL21c.

REE wil het ontwerp van het voertuig zelf, naar de 21e eeuw brengen. Weg is de motor voorin en de traditionele mechanica rond stuurkolom, vering, transmissie en dergelijke.

In plaats daarvan heeft REE in de afgelopen zes jaar een modulair platform uitgevonden, dat een beetje lijkt op de hoverboards waarop je jonge mensen door de stad ziet glijden: een vlak platform dat het bedrijf een ‘skateboardchassis’ noemt. Dit bevat de belangrijkste onderdelen van de auto, waaronder remmen, thermische systemen, motor en aandrijflijn, vlak naast de wielen. Technologie die de manier, waarop voertuigen worden gebouwd, fundamenteel verandert.

‘Onze relatieve onwetendheid over de autowereld [is] onze grootste kracht’, aldus Barel in het technisch tijdschrift New Atlas. ‘We zijn niet beperkt door de oude concepten en paradoxen van hoe de dingen eruit zouden moeten zien en hoe de dingen zouden moeten werken’.

De timing voor de REE om zijn ontwerp in september bekend te maken was juist, deels wegens de overgang naar elektrische voertuigen, en omdat er vaart komt in enkele vroege versies van autonome voertuigen (die allemaal elektrisch zullen zijn), nu elke grote autofabrikant elektrische ontwerpen lanceert.

Bruikbaar voor meer soorten voertuigen
De sleutel tot die marktstrategie is beperking van de kosten. Eén enkel REE-platform kan worden gebruikt voor meerdere typen voertuigen – van een krachtige auto die in minder dan drie seconden 0-60 kan rijden tot een vrachtwagen van 10 ton. Door hetzelfde ontwerp te hergebruiken, zouden de kostenbesparingen aanzienlijk moeten zijn.

Het REE-platform is ook licht van gewicht, wat een groot voordeel is voor elektrische auto’s, want hoe zwaarder het voertuig, hoe sneller de batterij leeg raakt. Bovendien kunnen er met een volledig vlak skateboard­chassis meer accu’s worden geplaatst. In principe kan de hele vloer van het voertuig één groot batterijpakket worden.

Het lage zwaartepunt in het ontwerp van REE verhoogt de wendbaarheid en stabiliteit, terwijl de modulaire structuur van het platform ‘het mogelijk maakt om componenten eenvoudig te vervangen’, voegt Barel toe, wat resulteert in eenvoudiger onderhoud.

Het ontwerp van REE vereist geen directe mechanische of hydraulische input van de bestuurder. Alles wordt elektronisch geregeld. Wanneer je bijvoorbeeld op de rem trapt, sturen de sensoren een signaal naar de ‘hersenen’ van het systeem, die de boodschap doorgeven aan de wielen.

Met het REE-platform kunnen fabrikanten voor elk model kiezen of ze een adaptieve besturing, voorwielbesturing, vierwielbesturing of elektronische besturing willen. De elektronische besturing is bijzonder geschikt voor autonome auto’s, die geen stuurwiel hebben.

Strategische partners
Toen REE zijn ontwerp presenteerde aan autofabrikanten begon te maken, ‘hoopten we echt dat ze onze oproep zouden aannemen en niet te hard zouden lachen’, geeft Barel toe. ‘Tot onze verbazing namen ze niet alleen het gesprek aan. Ze vonden het niet alleen leuk, maar ze vroegen ook om in ons te investeren en onze partners te zijn’. REE werkt nu samen met Mitsubishi (dat samenwerkt met Renault en Nissan), en enkele fabrikanten van auto-onderdelen.

REE is in feite een onderdeel van SoftWheels, de eerste onderneming van Barel op voertuiggebied. Die startup ontwikkelde wielen met ingebouwde schokbrekers voor rolstoelen en fietsen.

– – – – –

Bronvermelding
Datum:         09-10-2019
Auteur:         Redactie Israeltoday.nl
Website:       http://www.israeltoday.nl

– – – – –

 

EN / NL/ עב