In mijn laatste bericht beloofde ik u in de Schrift de verzoening van Abrahams twee zonen te laten zien. Ik neem aan dat u net zo goed weet als ik dat er geen scène in de Thora is die expliciet de verzoening van Izaäk en Ismaël beschrijft (in tegenstelling tot de verzoening van Jacob en Esau bijvoorbeeld, of Jozef en zijn broers) – althans niet in de vlakte , letterlijke betekenis van de Schrift – in wat Peshat wordt genoemd in de Joodse PaRDeS-exegese [1] . Wanneer we echter alle andere niveaus van deze methode toepassen – Remez, Derash en Sod – kunnen we iets heel moois zien dat verder gaat dan de platte tekst – en dat is wat ik je vandaag wil laten zien.

We beginnen met Genesis 22 , met het beroemde hoofdstuk Aqedat Itzhak . Is het je ooit opgevallen dat aan het einde van dit hoofdstuk, nadat het offer op de berg Moria voorbij was, Isaak op mysterieuze wijze verdwijnt? Er staat: ” Abraham keerde terug naar zijn jonge mannen, en zij stonden op en gingen samen naar Berseba” [2] – maar er wordt hier met geen woord over Isaak gesproken. Waar ging hij heen?

We zien Isaak pas aan het einde van hoofdstuk 24 terug, waar zijn ontmoeting met Rebekka wordt beschreven. Daar zegt de Schrift dat hij opkwam uit het zuiden (van de woestijn), van de plaats genaamd Beer Lahai Roi: Nu kwam Isaak van de weg van Beer Lahai Roi, want hij woonde in het zuiden. [3] Wat was deze plek en wat deed Isaäk daar?

Je herinnert je misschien dat Beer Lahai Roi een plaats was die verbonden was met Hagar – dit is de naam die ze gaf aan de plaats van haar openbaring in Genesis 16 . In Peshat zegt Genesis 21 niets over de verblijfplaats van Hagar en Ismaël in de woestijn nadat ze uit Abrahams huis waren verbannen en gered door God. Als we echter Remez (רֶמֶז) ‘hint’ of de diepere, symbolische betekenis toepassen , voorbij de letterlijke betekenis, zouden we weten dat ze daarheen gingen. Het zou niet meer dan normaal zijn geweest dat Hagar haar zoon naar de plek had geleid waar ze zo’n geweldige ervaring had gehad. Joodse commentaren zeggen dat Hagar en Ismaël zich daar vestigden. Maar nogmaals, wat deed Isaac daar?

Volgens Rasji en enkele midrashim ging Isaak daarheen om Hagar bij Abraham te brengen, zodat Abraham met haar zou trouwen na de dood van Sara. Ik denk echter dat Isaac daar om een ​​andere reden heen ging. Ik ben er vast van overtuigd (ik schreef erover in mijn boek) dat Ismaëls verdrijving ook een verschrikkelijk trauma was voor Isaac, omdat de kleine Isaac van zijn oudere broer hield en hem aanbad. Hoewel Isaac het zich misschien jarenlang niet eens herinnerde (hij was tenslotte nog maar twee of drie jaar oud toen het gebeurde), kwam het allemaal terug toen hij op de Akedah lag.altaar op de berg Moria, met het gezicht naar de dood en wachtend op het mes van Abraham om naar beneden te komen. Toen hij die vreselijke angst op het gezicht van zijn vader zag, realiseerde hij zich dat hij dezelfde uitdrukking eerder had gezien. Toen kwam het allemaal terug: de ogen van zijn vader, vol van dezelfde afschuw en angst die hij er nu in kon zien; het gezicht van zijn broer, onherkenbaar vervormd door bitterheid en woede; de doffe leegte in zijn leven en de nooit eindigende pijn in zijn hart nadat Ismaël was vertrokken. Plotseling herinnerde hij zich die vreselijke breuk in het gezin die zoveel pijn had gebracht; ineens realiseerde hij zich dat die wonden nooit waren genezen. Is het dan een wonder dat de eerste plaats waar hij heen wilde nadat zijn leven was gespaard, Beer Lahai Roi was?Hij wilde zijn broer zien omdat hij besefte dat hij al die jaren van hem had gehouden. Hij wilde zijn broer zien omdat hij ernaar verlangde die wonden te helen en zijn gebroken gezin te herstellen. Waarschijnlijk verbleef hij daar een tijdje bij zijn broer: uit de tekst begrijpen we dat hij voor zijn ontmoeting met Rebekah in Beer Lahai Roi woonde . Als hij zevenendertig was ten tijde van de Aqedah (zoals Joodse commentaren bevestigen, en ik denk dat ze correct zijn), en hij was veertig toen hij Rebecca ontmoette en trouwde (volgens de Thora), dan is hij misschien voor drie jaar.

Dit alles kunnen we verzamelen vanaf Remez-niveau, gebaseerd op de hint van Beer Lahai Roi . We zouden echter het volgende niveau nodig hebben om te begrijpen wat er precies tussen de broers gebeurde toen Isaac naar Beer Lahai Roi kwam. Het heet Derash in het Hebreeuws: “Derash ( דְּרַשׁ ) – van het Hebreeuws darash: ‘informeren’ en ‘zoeken’, of de vergelijkende betekenis: ‘een diepere betekenis verkregen uit een passage door de woorden en inhoud ervan te vergelijken met soortgelijke passages elders. ” De passage die we hier zullen gebruiken beschrijft een scène die zich jaren later afspeelt wanneer de broers hun vader begraven: En zijn zonen Isaak en Ismaël begroeven hem in de grot van Machpela. [4] Let goed op, hier is de volgorde omgekeerd; de namen volgen Gods orde en Gods plan. Op een gegeven moment raakte Ismaël volledig verzoend met Gods orde en Gods plan. Wanneer? Ik geloof dat het tijdens die ontmoeting gebeurde: toen, geschud en overweldigd, Isaac naar Beer Lahai Roi kwam na de Akedah,Ismaël realiseerde zich, misschien voor het eerst, hoe moeilijk en pijnlijk Isaäks roeping was. Hij realiseerde zich – voor de eerste keer ooit – dat hij in feite was weggestuurd om het moeilijke lot van Isaac te sparen, en dat hij blij en dankbaar moest zijn dat het toch niet zijn roeping was. God had hem eigenlijk bewaard voor een andere bestemming, een andere roeping – had hem gered van Isaaks offerpad. Op dat moment raakte Ismaël volledig verzoend met waar hij was en met wie hij was – en dit is wat we kunnen zien door de verzen in Derash te vergelijken.

Er is echter nog een ander, laatste niveau van PaRDeS: Secret, Mystery – Sod (סוֹד), of de betekenis van de Schrift geopenbaard door inspiratie of openbaring. Voordat we dit mysterie betreden, moet ik iets zeggen. Dit bericht zou rond Yom Kippur worden gepubliceerd, en een tijdje vroeg ik me af waarom ik over deze hele kwestie bleef schrijven in plaats van een gewoon artikel over Yom Kippur te schrijven – totdat ik me realiseerde: dit ismijn Jom Kippoer-bericht voor dit jaar! Yom Kippur draait helemaal om vergiffenis vragen, en als deze ontmoeting tussen de broers inderdaad had plaatsgevonden, wat zou dan volgens jou het eerste zijn geweest dat Isaac tegen zijn broer zou hebben gezegd? Denk je niet dat hij zou hebben gezegd: ‘Luister, broeder, het spijt me zo. Het spijt me echt voor wat er is gebeurd en voor al het leed dat je hebt moeten doormaken.” Ook al was de verbanning van Hagar en Ismaël niet de schuld van Isaac – we weten net zo goed als Ismaël dat Isaac nog maar een peuter was op het moment dat het gebeurde en er absoluut geen rol in had – ik geloof oprecht dat dat Isaacs eerste woorden zouden zijn geweest bij het ontmoeten van Ismaël na al die jaren. Deze woorden zouden de deur naar hun verzoening hebben geopend. Dit is de Sod van dit verhaal.

We weten natuurlijk niet of dit echt is gebeurd. De Schrift vertelt het ons niet, misschien omdat het niet gebeurde, misschien omdat de genezing van een bepaalde familie in die tijd nog niet had plaatsgevonden voor de hele familie. We zien vandaag nog steeds geen vrede tussen de nakomelingen van Isaäk en Ismaël, en daar zijn we ons allemaal pijnlijk van bewust. Abraham had twee zonen–en het familiebeeld zal pas compleet zijn als ze allebei vertegenwoordigd zijn. Daarom, nu we Jom Kippoer naderen, vraag ik me af of het misschien tijd is voor ons, Isaaks nakomelingen, om dezelfde woorden tegen Ismaëls nakomelingen te zeggen. Zelfs als we onszelf in eerste instantie onschuldig zien met betrekking tot sommige zonden, als we voor God staan ​​en ons hart openen voor de stralen van Zijn licht, brengt Hij dingen naar de oppervlakte en wordt belijdenis echt diepgaand. Wat is daar een betere dag voor dan Jom Kippoer? Als we dat serieus nemen, als we klaar zijn om ons uiterste best te doen om Ismaël te vinden, zoals Isaac deed na de berg Moria , als we oprecht zijn in onze verontschuldiging, dan zou de dag kunnen komen dat we deze Beer Lahai echt ervaren. Roi reünie. ” Op die dag zul je me niets vragen” –en het is die dag waar we allemaal reikhalzend naar uitkijken.

[1] Ik heb op deze blog meerdere malen geschreven over de ParDeS-methode; je kunt er ook over lezen in mijn boek “Abraham had twee zonen”.

[2] Genesis 22:19

[3] Genesis 24:62

[4] Genesis 25:9


Bron:

PARDES, TWO SONS OF ABRAHAM AND YOM KIPPUR


 

 

EN / NL/ עב