Mevasseret Zion is een voorstad tien kilometer ten westen van Jeruzalem, aan weerszijden van de snelweg naar Tel-Aviv. Met zijn 25.000 inwoners is het een van de grootste en rijkste gemeenten in de omgeving van Jeruzalem. Tot voor kort was er geen Messiaanse gemeente in de stad, en de gelovigen in de stad bezochten gemeenten in Jeruzalem of andere steden.

Maar op vrijdag 17 september 2021 had ik het voorrecht om de allereerste bijeenkomst van een nieuwe Messiaanse gemeente in Israël bij te wonen, toen de nieuwe gemeente Mevasseret Zion werd geboren. De officiële naam is “Kehila Meshichit Mevasseret”, wat een dubbele betekenis heeft. “Messiaanse Congregatie van Mevasseret” of “Messiaanse Congregatie die [het evangelie] verkondigt”

Omdat de naam van de stad „verkondiger aan Sion” of „brenger van goed nieuws aan Zion” betekent. Het is ontleend aan de passage in Jesaja 40:9 – “Gij die goed nieuws brengt aan Sion (Mevasseret Zion), ga een hoge berg op. U die goed nieuws naar Jeruzalem brengt, verhef uw stem met een gejuich, verhef het, wees niet bang; zeg tegen de steden van Juda: ‘Hier is uw God!’” – en dit is precies wat deze gemeente van plan is te doen.

De gemeente is de eerste dochtergemeente van de dertig jaar oude Jerusalem Assembly . Toen de vergadering van Jeruzalem bleef groeien en ze geen wens hadden om in een megakerk te veranderen, besloten ze een nieuwe gemeente te stichten. De afgelopen jaren heeft de Jerusalem Assembly ouderlingen betrokken, getraind en toegerust, een geloofsverklaring geformuleerd, een gebouw gekocht en de lokale thuisgroep in Mevasseret gefaciliteerd om zich te ontwikkelen tot een onafhankelijke gemeente.

De eerste bijeenkomst vond buiten plaats, naast een parkeerplaats van een nabijgelegen nationaal park, aangezien het gebouw pas in januari 2022 klaar zal zijn. Ongeveer 100 mensen woonden het evenement bij, waaronder veel kinderen. De meesten zaten in rijen campingstoelen. Anderen zaten op grote buitenmatten die voor de gelegenheid waren opgesteld. Achter de gemeenteleden waren tafels opgesteld met eten, drinken en toetjes voor de tijd van gemeenschap na de bijeenkomst. Gedurende de hele bijeenkomst stonden de sprekers voor een verbazingwekkend panoramisch uitzicht op de bergen van Jeruzalem.

Een van de senior pastors, David, opende de bijeenkomst met de woorden: “Dertig jaar geleden veranderden 13 mensen van een thuisgroep in wat nu de Jerusalem Assembly is”, en erkende de namen van enkele van de oorspronkelijke 13 mensen die aanwezig waren op de vergadering. “Uit die gemeente is deze gemeente geboren, Kehila Meshichit Mevasseret. Net als de moedergemeente zijn wij een gemeente van Joden en heidenen die geloven dat Yeshua onze Messias is, en dat verlossing alleen komt door wat hij voor ons deed aan het kruis om voor onze zonden te betalen. Vanavond vieren we het samen. We zullen een korte les geven over parashat hashavua, we zullen aanbidding hebben, en Tibi [Frank, een van de senior pastors] zal de preek houden. Laten we samen bidden.”

Eerste dienst van de nieuwe Messiaanse gemeente buiten Jeruzalem – Kehila Meshichit Mevasseret (Foto beleefdheid)

Nadat hij de gemeente in gebed had geleid, droeg David de gemeente over aan het aanbiddingsteam, dat naar voren kwam voor een eerste lied. Het eerste lied ooit gezongen in de eerste bijeenkomst van deze gemeente was: “Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt.” Na het lied was er een korte lering over de sidra, die die week Haazinu was. Na het onderricht leidde het aanbiddingsteam de gemeente in aanvullende liederen.

Na de aanbidding werden de kinderen naar hun Sabbatschool-lessen gestuurd en Tibi Frank kwam naar voren om de allereerste preek van de gemeente Mevasseret Zion te houden. Het was natuurlijk een preek over Jesaja 40.

“Shalom, en dank aan iedereen die is komen deelnemen aan onze vreugde”, begon hij, voordat hij de gemeente in gebed leidde. Na het gebed ging hij verder. “Dit is de openingsbijeenkomst van de Messiaanse Vergadering van Mevasseret. We danken God dat we deze bijeenkomst hier kunnen leiden. Niet ver achter me, als je goed kijkt, zie je zelfs het gebouw dat wordt gebouwd. Met Gods genade en zijn hulp zullen we de komende maanden het gebouw betreden. Wij danken God dat de gemeente begint voordat het gebouw klaar is, want de gemeente is geen gebouw van dode stenen, maar van levende stenen. Wij zijn de gemeente. Dus ik ben blij dat iedereen die voor het openingsevenement is gekomen het gebouw niet ziet, maar je ziet hier het spirituele gebouw dat de afgelopen weken, maanden, zelfs jaren is gebouwd. Dus ik ga je niet onze korte geschiedenis vertellen. De meesten van jullie weten het al. Ik wil me concentreren op het Woord van God. Sla met mij Jesaja 40 op en laten we de eerste 11 verzen lezen.”

Tibi hield een uitstekende preek over de betekenis van Jesaja 40, vooral gericht op de missie om te verkondigen: “Hier is uw God.” De meeste mensen van Israël accepteren niet dat Yeshua God is, en dat is wat onze missie is: naar Yeshua te wijzen en naar Israël te schreeuwen: “Hier is uw God.”

In de preek wees Tibi er ook op dat de taal in vers 9 overschakelt van mannelijk naar vrouwelijk. Daarom is het Mevasseret Zion, in de vrouwelijke vorm. Waarom is dat? Omdat hij met ons praat, zijn bruid. “We moeten zijn als ‘Mevasseret Zion’, de verkondiger van Sion, die een hoge berg beklimt, wat een inspanning is, en de stem verheffen met een schreeuw, wat ook een inspanning is, en zonder angst verkondigen: ‘Hier is uw God.’ We moeten dit bericht authentiseren door het van dag tot dag te beleven,” zei Tibi. “Jesjoea zei dat een stad op een berg niet verborgen kan blijven. Laat onze gemeente zo zijn. Dus onze gemeente zal niet verborgen blijven vanwege de liefde en het licht van de Messias onder ons. Het brengt inspanning met zich mee, het brengt lijden met zich mee, het brengt dienstbaarheid met zich mee, het brengt doorzettingsvermogen met zich mee. Daarom, de slogan die we voor de gemeente hebben gekozen is ‘Samen dienen in geloof en de waarheid spreken in liefde’. Moge God ons helpen het te vervullen, zoals Yeshua deed. Hij diende in geloof tot zijn dood aan het kruis, en hij sprak Gods waarheid, maar hij deed dat in liefde, tot het einde. Moge God helpen het in stand te houden. We willen een gemeente zijn die de liefde van de Messias verkondigt en daarnaar leeft. We moeten trouw zijn in onze generatie, in onze plaats, en elke dag verkondigen: ‘Hier is uw God.’”

Na te hebben afgesloten met een slotgebed, vroeg Tibi de bezoekende ouderlingen van andere gemeenten om een ​​paar woorden te komen zeggen. De eerste was Meno Kalisher, senior pastor van de moedergemeente, de Jerusalem Assembly.

“Allereerst is het een spannende dag. Hoe vaak in ons leven hebben we de mogelijkheid om deel te nemen aan het oprichten van een nieuwe gemeente? Het is zo’n verbazingwekkende gebeurtenis, het is zo’n genade. Ik dank God ervoor. Tibi, het team dat je hier hebt is een stichting, niet voor een villa, maar voor een wolkenkrabber. Wat je hier hebt zijn parels, funderingspilaren. Ik bid dat deze gemeente een gemeente zal zijn die ’tot Zion verkondigd’ (Mevasseret Zion). Ik wil jou en alle anderen aanmoedigen om de brieven aan de gemeenten in Openbaring hoofdstuk 2 en 3 te lezen. Lezen is een procedure die voorgangers nooit mogen vergeten. Als we ervoor zorgen dat we zijn zoals Smyrna en Philadelphia, zitten we goed. We hebben niet het recht om te zijn zoals de anderen. Moge God u zegenen.” Meno richtte toen zijn aandacht op een echtpaar dat nu in een gemeente in Yad HaShmona dient, maar die deel uitmaakten van de vergadering van Jeruzalem toen het begon, dertig jaar geleden, om hen te bedanken voor alles wat ze deden. Hij verklaarde dat ze, samen met een ander stel, op Paulus leken toen hij de kleine Timoteüs was. “Het is zo’n voorrecht dat je hier bent, zo’n zegen”, voegde hij eraan toe. “Bedankt. We hebben zoveel van je geleerd, dus ga daarmee door, en ik weet dat je dat doet.”

Het echtpaar in kwestie kwam naar voren en gaf hun zegen aan de nieuwe gemeente. ‘Shalom, beste vrienden,’ zei de echtgenoot. “We zijn zo blij om hier vandaag te zijn. Samen met Meno en Anat hebben we dertig jaar geleden een gemeente helpen oprichten. Bedankt dat je ons hebt uitgenodigd om deel te nemen aan deze dag. Het is zo’n belangrijke dag, die we ons ons hele leven zullen herinneren, dat weet ik zeker. Het is het begin van een nieuwe plaatselijke gemeente in het Lichaam van de Messias hier, in Mevasseret Zion. We spraken en baden meer dan twintig jaar geleden met Meno en enkele andere mensen dat de vergadering van Jeruzalem op een dag een gemeentebaby zal krijgen. En vandaag is de dag aangebroken. We bidden dat deze gemeente sterk zal zijn. Dat het zal standhouden en gegrondvest zijn op waarheid. Dat u het Woord van God zult onderwijzen totdat de Messias terugkomt. Dat je vrucht zult hebben die blijft.”

Zijn vrouw voegde eraan toe: “Shalom aan de volgende generatie. We danken God voor de mogelijkheid om hier te zijn. We willen alle eer aan God geven. Tegenwoordig maken we deel uit van iets dat veel groter is dan wijzelf. Vanwege de liefde van de Messias. Dat is het doel, dat is onze motivatie, want hij is het waard. Soms is het moeilijk, maar hij is het waard. Ik kan je uit ervaring vertellen dat er niets bevredigender is dan de Heer op deze manier te dienen. Deelnemen aan iets wat hij doet. Denk eraan hoe u in geloof, in overeenstemming met hoop en liefde kunt werken, niet in trots, angst of schuldgevoel. Moge God u zegenen om te doen wat juist is. Dien met heel je hart, en zelfs als er mislukkingen zijn, kun je voorwaarts gaan en spirituele spieren ontwikkelen. Dat is wat ik vandaag voor je bid. Bedenk uit het Nieuwe Testament dat er geen hogere autoriteit is dan de plaatselijke gemeente. Investeer in alles, alle taken van een plaatselijke gemeente vervullen. Evangeliseren, onderwijzen, discipelen, dopen, gemeenschap hebben, dienen, zendelingen sturen, leiding geven, geven, mededogen hebben en in de toekomst nog een gemeente stichten. Van deze plichten hangt de gezondheid van de gemeente af, dus je zult vrucht dragen die overblijft.”

David Zadok, het hoofd van de Messiaanse uitgeverij HaGefen, en voorganger van de gemeente “Genade en Waarheid” in Kanot, dicht bij Gedera, kwam naar voren en voegde bemoedigende woorden toe, met een korte boodschap uit 2 Timoteüs 4. “Predik het woord ; wees voorbereid in het seizoen en buiten het seizoen; corrigeren, berispen en aanmoedigen – met veel geduld en zorgvuldige instructie.”

Tot slot sprak Herbby Geer, voorganger van de All Nations Baptist Church en vertegenwoordiger van de Southern Baptist Convention in Israël, ook een paar woorden. “We zijn verheugd om de start van een gemeente te zien. We hebben jarenlang gebeden voor een gemeente in Mevasseret Zion. De noodzaak is al zoveel jaren duidelijk en om u hier te zien staan ​​en Gods plan te vervullen is echt opwindend. We willen je op elke mogelijke manier bijstaan, voor je bidden. Moge het evangelie en het licht van Yeshua schijnen op iedereen om je heen. Ik zie dat jullie trouwe mensen zijn. Trouw aan Yeshua, en trouw om hem te zien als Messias en als God, en trouw aan zijn woord, om te doen wat hij wil dat deze gemeente doet. Vanuit ons hart bidden we, en we willen je zegenen, en als we kunnen, zullen we graag helpen met alles wat we kunnen. Dank God voor jullie, en voor ieder van jullie.

Hierna kwam Tibi naar voren met de andere ouderlingen en diakenen en deelde de communie uit op de achtergrondmuziek van een laatste aanbiddingslied. De vergadering werd gestaakt en de aanwezigen waren vrij om te eten en te drinken en samen te praten. De zon ging inmiddels onder en het prachtige uitzicht was donker, maar veel mensen bleven nog lang napraten nadat de bijeenkomst voorbij was. Hoe vaak heb je tenslotte de kans om de allereerste vergadering van een nieuwe Messiaanse gemeente in Israël bij te wonen?

Bid dat God deze nieuwe gemeente zal zegenen en dat ze hun naam eer aan zullen doen – Kehila Meshichit Mevasseret.

“Noch degene die plant, noch degene die water geeft, is iets, maar alleen God, die dingen laat groeien.” 1 Kor. 3:7


Bronvermelding:
Datum:        14-09-2021
Auteur:        Tuvia Pollack
Website:      https://news.kehila.org


 

EN / NL/ עב