Rabbi Greenbaum is de auteur van meer dan 30 publicaties over Chassidut en Kabbalah en hun praktische hedendaagse relevantie in persoonlijke groei en welzijn, preventieve gezondheidszorg, genezing en andere vitale gebieden . Maar zijn nieuwe boek, “Who is That Goy?” is gebaseerd op de Joodse wet, maar gericht op het opleiden van christenen over wat hun rol in de komende Verlossing zal zijn.

Het boek begint met te definiëren wat een niet-jood is volgens de klassieke joodse bronnen. Dat klinkt misschien eenvoudig en binair, maar, zoals Rabbi Greenbaum schetst, zijn er veel classificaties, elk met zijn eigen implicaties.

Een verbazingwekkende toepassing betreft de sjabbat.

“De meeste orthodoxe joden geloven dat het voor niet-joden verboden is om de sabbat te houden”, legde Rabbi Greenbaum uit. “Maar een goed begrip van de bronnen laat zien dat er een specifieke manier is waarop de naties niet alleen de Shabbat mogen houden, maar ook daadwerkelijk moeten houden.”

Rabbi Greenbaum verwees naar een Halchic (Torah-wet) uitspraak van Rabbi Yoel Schwartz , een zeer gerespecteerde Torah-autoriteit. Rabbi Schwartz baseert dit op de twee verschillende versies van het vierde van de tien geboden. In Exodus schrijft de Bijbel dat de sabbat gevierd moet worden omdat God de wereld heeft geschapen:

“Want in zes dagen heeft Hashem de hemel en de aarde en de zee gemaakt, en alles wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende Hasjem de sjabbatdag en heiligde die. Exodus 20:11

Volgens Rabbi Schwartz is dit een universeel gebod om de sabbat te gedenken . De Tien Geboden in Deuteronomium verwijzen naar God die de kinderen van Israël uit Egypte haalt en beveelt de Joden specifiek om de sabbat te ‘vieren’:

“Bedenk dat je een slaaf was in het land Egypte en Hasjem, je God, heeft je daar bevrijd met een sterke hand en een uitgestrekte arm; daarom heeft Hasjem, uw God, u bevolen de sjabbatdag in acht te nemen . Deuteronomium 5:15

In Halacha duiden de twee verschillende werkwoorden die betrekking hebben op de sabbat in de tien geboden op twee verschillende manieren om zich te verhouden tot de verplichting van de sabbat: ‘herdenken’ verwijst naar de positieve geboden van het houden van de sabbat en ’te onderhouden’ heeft betrekking op de negatieve geboden om zich te onthouden van arbeid of handelingen die op de sabbat beperkt zijn.

Een andere belangrijke implicatie van het correct definiëren van ‘wie is een goy’ betreft de toelaatbaarheid van het onderwijzen van de Thora aan niet-Joden. Nadat hij de Halacha goed had toegesproken, nam Rabbi Greenbaum, die al Thora aan Joden onderwees, deze persoonlijke missie uit tot niet-Joden, die volgens zijn studies een speciale rol speelden bij de terugkeer uit de ballingschap.

“Toen ik in 1994 begon met lesgeven op internet, ging ik ervan uit dat deze leringen voor joden waren die niet meer naleefden. Maar later begon ik contact te krijgen met niet-joden die een dwingende interesse hadden in de joodse leer, en zeker niet in het conservatieve of gereformeerde jodendom.” Rabbi Greenbaum legde uit dat deze contacten helemaal niet van de aard waren die hij had verwacht.

“Hierdoor realiseerde ik me dat ik in aanraking kwam met wat Rebbe Nachman ‘de gevangen zielen’ noemt. Dit zijn de vonken van de zielen van Israël die tijdens de ballingschap over de hele wereld werden verspreid. Dit is de bron van deze verbazingwekkende exponentiële groei in interesse in Torah van deze ‘gevangen zielen’ die vaak worden afgewezen door orthodox-joodse gemeenschappen. Ze zijn op zoek naar een identiteit.”

Het nieuwe boek van Rabbi Greenbaum bevat een sectie over de leer van Rabbi Nachman van Breslav, de grondlegger van de Breslov-chassidische beweging. Reb Nachman, geboren in 1772, was een achterkleinzoon van de Baal Shem Tov, en zijn leringen combineren de esoterische geheimen van het jodendom met diepgaande Thora-wetenschap.

Hij merkte ook op dat als gevolg van de tragische geschiedenis van de ballingschap, er veel mensen zijn die zich identificeren als niet-joden die daadwerkelijk een joodse afkomst hebben.

“Het is een opperste daad van liefde van onze kant om hen het voordeel van de twijfel te geven in hun enorme inspanning om contact te maken met de Torah,” zei Rabbi Greenbaum. “Ieder mens wordt bevolen om over God te leren. We moeten ze op zijn minst de Noachitische wetten leren, die veel gecompliceerder zijn dan de meeste mensen beseffen.”

Rabbi Greenbaum vertelde dat een ander recent project niet zo goed werd ontvangen. Hij heeft onlangs twee boeken voorbereid die de leer van Rabbijn uitleggenMoshe Chaim Luzzatto, ook bekend onder het Hebreeuwse acroniem RaMCHaL, een prominente 18e-eeuwse Italiaans-joodse rabbijn, kabbalist en filosoof. Nadat hij tijd in geld had geïnvesteerd in het voorbereiden van de twee boeken, diende hij ze in bij Amazon om op de markt te worden gebracht. De boeken werden verkocht toen Amazon de boeken van hun site verwijderde zonder de uitleg dat zijn boeken over 18e-eeuwse joodse mystiek “de gemeenschapsnormen schonden”. Rabbi Greenbaum merkte op dat dit ongeveer samenviel met het deplatformeren van Parler door Amazon en het deplatformeren van president Trump van sociale media. Nadat hij de boeken een paar weken had heroverwogen en opnieuw had ingesteld, annuleerde Amazon het account van Rabbi Greenbaum permanent, waardoor hij niet meer kon publiceren op ’s werelds grootste platform voor marketingboeken.

“Ik zie dit als het censureren van authentiek Torah-onderwijs”, zei Rabbi Greenbaum. “We moeten dit gebouw van censuur, dat de afgelopen jaren echt is gegroeid, afbreken.”

“Wie is die Goy?” kan gratis worden gedownload van de Azamra-website .


Bronvermelding:
Auteur:        ADAM ELIYAHU BERKOWITZ
Beeld:          Screenshot
Website:      https://www.breakingisraelnews.com/


 

EN / NL/ עב