Dit is deel één in een vierdelige serie genaamd “Joden, heidenen en de Thora.” Hoewel ik geen geleerde ben, moedigde een geleerde vriend me aan dat dit een van de beste essays over dit onderwerp was. Wees gezegend!

“Vertel je me dat ik als niet-Joodse gelovige de sabbat niet hoef te houden of koosjer hoef te eten om gered te worden?” Dat was de vraag die een dierbare jonge gelovige me een paar weken geleden aan het einde van mijn boodschap stelde. Ik gaf de hele week les in Blue Mountain Christian Retreat via mijn boek Identity Theft , waarbij ik de vroege gemeenschappen van gelovigen uit de 1e eeuw onder de loep nam en hoe ze leefden.

Deze vrouw had in een Messiaanse gemeente geleerd – ik weet niet waar – dat God heidenen roept om de Thora te houden, net als joden. Voordat ik verder ga, wil ik twee punten opmerken:

  1. Ik geloof echt dat Joodse gelovigen geroepen zijn om een ​​Joods leven te leiden volgens de Schrift als een kwestie van roeping (Romeinen 11:29).
  2. Het heeft geen enkele invloed op onze redding, die alleen wordt verkregen door geloof in Yeshua’s bloed.

Dat gezegd hebbende, zijn er enkele gemeenten die leren dat Gods volmaakte plan is dat de heidenen ook de ceremoniële aspecten van de Thora houden, hoewel het mainstream Messiaans Jodendom en Messiaans-Joodse leiders dit verwerpen . Degenen die dit onderwijzen, maken deel uit van de ‘One Law’ of ‘One Torah’-beweging, die leert dat alle gelovigen zich moeten houden aan de rituele (of liturgische/ceremoniële) geboden van de Thora. Hoewel ik geloof dat er vrijheid is voor elke gelovige om de hele Torah te houden, is het niet vereist. Laten we eens kijken naar het woord van God.

1. DE RAAD VAN JERUZALEM
Het allereerste theologische concilie ging over deze kwestie. In Handelingen 15 kwamen Messiaanse leiders die het goede nieuws aan de heidenen hebben gepredikt, bijeen. Het probleem bij de hand: moeten heidenen zich bekeren tot het jodendom om gered te worden?

Na het horen van gepassioneerde getuigenissen van Petrus oordeelde Jacobus:

Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken, maar aan hen moet schrijven dat zij zich dienen te onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, van ontucht, van het verstikte en van bloed.21Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sabbat in de synagogen voorgelezen.

Sommigen hebben beweerd dat het laatste deel “Mozes … wordt voorgelezen in de synagogen” betekende dat de heidenen in de loop van de tijd konden groeien in hun joodsheid of begrip van de Torah. Het is waarschijnlijker dat Jacobus’ bedoeling was om aan te tonen dat de vier dingen die ze verboden waren te doen, universeel immorele manieren waren om de ene ware God te aanbidden, en de Torah zou dat ondersteunen. Bijvoorbeeld: “‘Eet geen vlees met het bloed er nog in’ (Lev. 19:26) ondersteunt de beslissing van de raad van Jeruzalem.

Ten eerste is het belangrijk om te begrijpen dat de vier verboden betrekking hadden op hoe de voormalige heidenen, nu gelovigen, konden aanbidden. Het is duidelijk dat ze zich zouden houden aan andere universele wetten die te vinden zijn in het Oude Verbond, gebaseerd op de decaloog – de tien geboden (gij zult niet liegen, niet stelen, enz.),

Maar in hun aanbiddingsstijl moesten ze afzien van bepaalde heidense praktijken, zoals het drinken van bloed of ontucht met tempelprostituees (en zelfs verkrachting werd aangemoedigd in de Romeinse wereld tijdens het feest van Saturnus), aangezien dit duidelijk universeel immorele aanbiddingspraktijken waren. voor zowel Jood als heiden. De Thora, die wekelijks werd gelezen, zou deze verboden bevestigen, vandaar vers 21.

En onthoud dat er geen Nieuwe Testament was om hun bewering te staven! Ze schrijven het Nieuwe Testament. De enige Bijbelse autoriteit waarop ze konden vertrouwen was de Thora, de Profeten en de Geschriften – bekend als de Tenach. Maar Jakobus noemt alleen Mozes – waarmee hij de Thora bedoelt? Waarom niet het hele Oude Verbond? Bijbelgeleerde Richard Bauckham heeft betoogd dat elk van de vier verboden kan worden gevonden in Leviticus 18-19. Hij beweert dat deze praktijken morele kwesties zijn, ook al is de context aanbidding, en het waren gruwelen waarvoor God de Kanaänieten uit het land wierp. Jacobus zegt: 1) “Deze heidense praktijken zijn inherent slecht voor alle culturen”, en 2) “De Thora ondersteunt deze beslissing.”

Bovendien zou men moeten geloven dat als de apostelen wilden dat de heidenen elke week naar de synagoge zouden gaan om de rituelen van de Thora te leren, ze deze instructie uit vers 21, over Mozes die wekelijks in de synagoge wordt voorgelezen, in de brief die ze aan Paulus hadden gegeven om aan de gemeenten te laten zien. Maar dat deden ze niet! (Zie Handelingen 15:23-29)

2. GOD HEEFT ISRAEL GEROEPEN OM EEN AFZONDERLIJKE NATIE TE ZIJN
Israël werd uit de volken gekozen om een ​​licht voor de rest van de wereld te zijn (Ex. 19:5-6, Jes. 42:6, Gen. 12:3). Deze roeping wordt niet tenietgedaan door het Nieuwe Verbond. Paulus zegt, verwijzend naar het natuurlijke Israël, “Gods gaven en roeping zijn onherroepelijk” (Rom. 11:29). Maar nergens beveelt het Nieuwe Verbond heidenen om als Joden te leven.

Toen de Joden Gods Wet omarmden, zou Zijn zalving de heidenen aantrekken.

God zij ons genadig en zegene ons. Hij doe Zijn aangezicht over ons lichten. Sela Dan zal men op de aarde Uw weg kennen, onder alle heidenvolken Uw heil.(Ps. 67:1-2)

De One Law-beweging ontkent Israël haar unieke rol zoals geopenbaard in de Schrift. Voor alle duidelijkheid, Israël is niet beter dan andere naties. Haar unieke roeping was om een ​​zegen te zijn voor de naties, niet om superieur te zijn . En het was een goddelijke keuze, niet gebaseerd op verdienste. Het was Gods ontwerp voor wederzijdse liefde en zegen tussen Israël en de naties. Maar de vijand heeft geprobeerd het te gebruiken als een barrière of een aanvalsmiddel. Veel Joden zijn wreed vervolgd omdat ze beweerden Gods uitverkoren natie te zijn. En onder mijn mensen is er een klein element dat superioriteit claimt in extreme religieuze gemeenschappen. Maar de meeste Joden verwerpen dergelijke gevoelens.

3. PAULUS WOORDEN AAN HEIDENEN
Toen heidenen werd geleerd dat ze besneden moesten worden om gered te worden, leerde Paulus dat het “alleen geloof, door genade” is waardoor we worden gered (Ef. 2:8), had niet duidelijker kunnen zijn met betrekking tot de heidenen die verplicht waren de wet van Mozes te houden:

O dwaze Galaten, Gal. 5:7 wie heeft u betoverd om de waarheid niet te gehoorzamen; u voor wie Jezus Christus eerder voor ogen is geschilderd alsof Hij onder u gekruisigd was? Dit alleen wil ik van u vernemen: Hebt u de Geest ontvangen uit de werken van de wet, of uit de prediking van het geloof? 3 Bent u zo dwaas? U die met de Geest begonnen bent, gaat u nu eindigen met het vlees? 4 Hebt u tevergeefs zoveel geleden? Als het toch eens tevergeefs was! 5 Hij dan Die u de Geest verleent en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken van de wet, of uit de prediking van het geloof? (Galaten 3: 1-5).

En vervolgens:

Want allen die uit de werken van de wet zijn, zijn onder de vloek. Er staat immers geschreven: Deut. 27:26Vervloekt is ieder die niet blijft bij alles wat geschreven staat in het boek van de wet, om dat te doen. 11 Rom. 3:20Gal. 2:16En dat door de wet niemand gerechtvaardigd wordt voor God, is duidelijk, Hab. 2:4Rom. 1:17Hebr. 10:38want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. (Gal. 3:10-11)

Nu begrijp ik dat Paulus streed tegen een ketterij die werd opgelost in Handelingen 15 – moeten de heidenen zich bekeren tot het jodendom en besneden worden om gered te worden. Maar nergens kwalificeert hij zijn uitspraken over heidenen en de Thora. Als het Paulus’ bedoeling was dat de heidenen de rituelen van de Thora zouden houden, zou hij hebben gezegd: “Hé jongens, hoewel het geen voorwaarde voor redding is, wil ik echt dat jullie naar de synagoge gaan om de Thora te leren.”

Hoewel het duidelijk is dat de nieuwe gelovige gemeenschappen die opkwamen in heidense naties zich bewust waren van de Joodse wortels van het geloof (1 Kor. 5:7), waar moedigt Paulus of een andere Nieuwtestamentische schrijver heidense gelovigen aan om als Joden te leven of een Hebreeuwse levensstijl te omarmen? Dr. Daniel C. Juster, een pionier in de Messiaanse beweging en vermaard theoloog schrijf in dit verband:

Het is zeer veelzeggend dat in alle brieven aan gemeenten geen enkel woord de heidenen beveelt om de hele Thora aan te nemen, en geen directe uiting van hoop dat ze uiteindelijk een volledige Thora zullen aannemen en het leven op dezelfde manier als de Joden zullen handhaven. Er is geen woord van een dergelijke vermaning of zelfs maar milde bemoediging in het hele boek Handelingen, dat gedeeltelijk is geschreven om de relatie tussen Joods-heidense gemeenschap aan te tonen!

WAAROM WORDEN JOODSE GELOVIGEN DAN GEBODEN OM DE TORAH TE HOUDEN?
Goede vraag. Laat me het allereerst herhalen, niemand zal gered worden door werken van de wet – Jood of heiden. Joden zijn echter geroepen om als Joden te leven als een kwestie van eeuwige roeping (niet om eeuwige redding te verkrijgen). Ik kan vandaag een kreeftenstaart eten en het zal mijn redding niet aantasten, maar ik zou niet trouw blijven aan mijn roeping als jood. In de opwekking van Handelingen werden de nieuwe Joodse gelovigen afgeschilderd als “ijverig voor de Thora” (Handelingen 21:20). En dit was maar goed ook!

Hoewel heidenen zeker vrij zijn om de Torah te houden, is het niet hun roeping. Niet-Joodse gelovigen mogen zich niet schuldig voelen omdat ze niet op zaterdag aanbidden of koosjer houden. Dat kunnen ze zeker, maar ze zijn niet verplicht. Ronin Parry zegt het goed: “ Heidenen kregen de status van volledig lidmaatschap van de eindtijdgemeenschap van Gods volk zonder zich tot het jodendom te hoeven bekeren.

Met betrekking tot Israël hebben de heidenen een roeping die Paulus deelt in Romeinen 11:11. Hij wil dat ze het Joodse volk de hand reiken en ‘hen tot jaloezie opwekken’. Hij wil dat ze het licht van Gods liefde laten schijnen op de mensen wiens voorouders hen Yeshua hebben gebracht. Als een overlevende van de Holocaust de achterkleinzoon zou ontmoeten van iemand die hem heeft gered, zou hij dan niet proberen een zegen voor hem te zijn? Zou hij zijn nek niet omhelzen en hem zegenen?

Een van de grootste voorbeelden hiervan in het Nieuwe Verbond is te zien in het leven van Titus en Timoteüs. Nadat hij tot geloof was gekomen, werd Timoteüs, die joods was via zijn moeder, besneden. Terwijl Titus, een Griek, dat niet was. “Toch werd zelfs Titus, die bij mij was, niet gedwongen zich te laten besnijden” (Gal. 2:3). In feite besnijdt Paulus Timoteüs net voordat hij op reis gaat om de heidenen te vertellen dat ze niet gedwongen zijn om de hele Thora te houden. “Terwijl ze van stad naar stad reisden, brachten ze de beslissingen die door de apostelen en ouderlingen in Jeruzalem waren genomen, over aan het volk om te gehoorzamen.” (Handelingen 16:4).

Stel je voor dat je jezelf opsluit in een kamer zonder het Nieuwe Verbond te hebben gelezen. Dan, zonder commentaar van mij of iemand anders, lees je het Nieuwe Verbond. Ik ben ervan overtuigd dat je met deze twee waarheden van het Nieuwe Verbond zou komen:

1. Natuurlijk zijn Joden die de Joodse Messias vinden nog steeds Joden.
2. Niet-Joodse gelovigen worden één met Israël, maar zijn niet verplicht om als Joden te leven.


Noot van de Redactie
Voor alle artikelen die op deze website worden geplaatst geldt dat de publicaties niet noodzakelijk het standpunt of de mening weer van RadioIsrael.nl weergegeven.


Bronvermelding:
Datum:        14-09-2022
Auteur:        Ron Cantor
Website:      https://news.kehila.org/


 

EN / NL/ עב