Hoe kunnen we de betrokkenheid van onze mensen, zeker ook van de jongere generatie, bij Israel bevorderen, vroegen ze zich af bij de missionaire organisatie Jeugd met een Opdracht. En wat kunnen wij doen om het toenemende antisemitisme tegen te gaan?
Besloten werd met een groep leiders van Jeugd met een Opdracht een bezoek te brengen aan Israel. Zo’n dertig mensen, ook jonge leiders, uit Australië, Cambodja, Brazilië, Nepal, Nigeria, Noorwegen, de Filippijnen en de VS trokken een paar weken door Israel.

Eén van hen was Andy Byrd, van Jeugd met een Opdracht Haïti. ‘Tijdens de reis zagen we wat de Heere doet in Israel. Zo’n bezoek versterkte de band, en leidt tot meer gebed voor Israel en het Joodse volk.
Ook Marlies Hoogteijling, geboren in Nederland, maar nu actief in Amerika, ging mee naar Israel. ‘Omdat ik opgroeide in Europa, wist ik al veel van de Holocaust. Maar deze reis heeft mij en mijn man Daniël geholpen om studenten beter te kunnen informeren over Israel en het Joodse volk. We willen ze meer leren dan wat ze horen in het nieuws. Ze moeten ook weten wat Gods bedoeling is met het Joodse volk.’

Ook Paul en Rachel Dangtoumda uit Nigeria namen deel aan de reis naar Israel. ‘Die reis had direct invloed op onze gebeden. We bidden nu heel concreet voor de vrede van Jeruzalem. We kenden die tekst uit Psalm 122 al wel, maar hij heeft nu een hele nieuwe betekenis. Het Joodse volk heeft geen andere plaats om heen te gaan. Daarom is dit gebed zo belangrijk voor hen.’
Paul en Rachel werken onder meer met weduwen, van wie de echtgenoten werden onthoofd vanwege hun geloof in de Heere Jezus. ‘In het begeleiden van hen merken we dat het gebed heel belangrijk is. Israëls voorbeeld kan hun hoop geven.’
Paul komt oorspronkelijk uit Burkina Faso. ‘In mijn eigen land is het echt triest om te zien dat de terroristen 40 procent van het land hebben ingenomen en zoveel mensen, ook christenen, doden. Maar als ik zie hoe de Joden vechten voor hun natie en hoe God telkens weer ingrijpt, dan geeft me dat hoop dat ook in Burkina Faso wonderen kunnen gebeuren en dat we in staat zullen zijn om de terroristen te stoppen.’ (Bron: Charisma News)


Overgenomen uit nieuwsbrief van Dirk van Genderen


 

 

EN / NL/ עב