28 mei (avond) tot 29 mei (dag) markeert “Jeruzalem Dag” in Israël en herdenkt de verjaardag (op de Hebreeuwse maandkalender) van de bevrijding van Jeruzalem op 4 juni 1967. De terugkeer en herovering van Jeruzalem door de Het Joodse volk werd geprofeteerd door Yeshua in Lukas 21:24. (Zie ook Zacharia 12:6).

Helaas zien islamitische jihadisten en seculier humanisten deze gebeurtenis niet als een bevrijding, maar als een bezetting. De kwestie van Joods eigendom van Jeruzalem is het meest controversiële onderwerp in de internationale politiek geworden. Het feit dat deze kwestie het middelpunt van het conflict zou worden, werd zelf geprofeteerd in Zacharia 12:2-3.

Joden, christenen en moslims zien Abraham als hun vader van het geloof. Het bijbelse verslag begint in Genesis 12:1 met Gods instructie aan Abraham om naar een plaats te gaan die hij niet kende. Die plaats was natuurlijk Jeruzalem, ook wel de berg Moria genoemd. Het was daar dat Abraham de opdracht kreeg om Isaak te “offeren” (Genesis 22).

In het rabbijnse commentaar op Genesis 12:1 staat dat “alle reizen van Abraham in de richting van Jeruzalem gingen”. Islamitisch geloof is dat Abraham niet Isaak maar Ismaël offerde. Jeruzalem (of Sion) wordt meer dan 800 keer genoemd in de Bijbel. Het wordt zelfs niet één keer genoemd in de Koran. Moslims beschouwen Mekka als hun ‘heilige stad’ en wanneer moslims in Oost-Jeruzalem bidden, draaien ze hun rug en voeten naar de Tempelberg om naar Mekka te buigen.

Jeruzalem wordt door de Hebreeuwse profeten gezien als het religieuze en politieke centrum van het Messiaanse koninkrijk (Jesaja 2:1-4; Micha 4:1-8). Het was de hoofdstad van het koninkrijk van David en Salomo en de locatie van de priestertempel. In de Apocalyps van Johannes wordt Jeruzalem afgebeeld als de plaats waar hemel en aarde worden samengevoegd en de Hof van Eden wordt hersteld (Openbaring 21:2, 10; 22:2).

In de christelijke traditie krijgen de hemelse aspecten van Jeruzalem meer nadruk, terwijl de joodse traditie zich richt op Jeruzalem in zijn geografische locatie. Hier zijn een paar voorbeelden van de centrale plaats van Jeruzalem in de Joodse cultuur (Begon, Machon Meir):

1. In het Joodse gebedenboek bevat de dagelijkse lijst van 18 gebeden het herstel van Jeruzalem als Davids hoofdstad.

2. De Pesachmaaltijd (seder) wordt afgesloten met de wens voor “Volgend jaar in Jeruzalem”.

3. Elke Joodse bruiloft wordt afgesloten met het breken van een glas en de proclamatie: “Als ik u vergeet, Jeruzalem, laat mijn rechterhand dan vergeten … Laat mijn tong aan mijn mond kleven als ik Jeruzalem niet verhef boven mijn grootste vreugde” – Psalm 137:5-6.

4. In de dagelijkse zegen na de maaltijden bidden religieuze joden voor het herstel van Jeruzalem.

5. Over de hele wereld worden Joodse synagogen gebouwd zodat de ark en de gebedsrichting richting Jeruzalem zijn.

In de Nieuwe Verbondsgeschriften heeft Jeruzalem net zo goed een prominente plaats, zo niet meer. Profetieën over de komst van Yeshua worden gegeven in de Tempel in Jeruzalem (Lucas 1:10-11, 2:25, 2:36). Yeshua wordt besneden in Jeruzalem (Lucas 2:21). Yeshua reinigt de tempel en onderwijst daar (Lucas 19:45, 20:1). Hij wordt gekruisigd in Jeruzalem en daar opgewekt uit de dood. Vanuit Jeruzalem steeg Hij op naar de hemel en daar belooft Hij terug te keren (Handelingen 1:10-11).

In Jeruzalem werd de Heilige Geest uitgestort op de eerste discipelen (Handelingen 2:1-4), en van daaruit lanceerden zij hun missie van wereldevangelisatie (Handelingen 1:8). De raad van de apostelen in Jeruzalem werd gezien als het centrum van geestelijk gezag voor de vroege kerken over de hele wereld (Handelingen 15:6, 22, 30).

Het belang van Jeruzalem in het Nieuwe Verbond is niet alleen wat 2000 jaar geleden gebeurde, maar zijn plaats in toekomstige profetie en de komst van de Messias. Vanuit Jeruzalem zal een opwekking verspreiden die de wereld zal bedekken (Handelingen 2:17). Vanuit Jeruzalem zal de Messiaanse beweging van de eindtijd uitroepen: “Gezegend is Hij die komt in de naam van de Heer” – Mattheüs 23:39 – om Yeshua uit te nodigen om terug te keren.

Het feit dat Yeshua naar Jeruzalem zal terugkeren en dat Hij de Messiaanse opwekking in Jeruzalem een ​​voorwaarde maakte voor Zijn terugkeer, geeft belang aan deze stad buiten wat er gebeurde in het koninkrijk van David, wat er gebeurde in de evangeliën en wat er gebeurde in de vroege kerk . Gods plan voor de mensheid bereikt zijn hoogtepunt in Jeruzalem.

Om deze reden is Jeruzalem tegenwoordig zo’n controverse, zowel politiek als spiritueel. Alle profetieën van de eindtijd spreken van een periode van verdrukking, die culmineert in een grote oorlog waarin alle naties Jeruzalem zullen aanvallen om aan te vallen (Zacharia 14:1). Op dat moment zal Yeshua terugkeren. Zijn voeten zullen op de Olijfberg staan ​​(Zacharia 14:4). Hij zal alle naties vernietigen die tegen Jeruzalem kwamen om te strijden (Zacharia 12:2, 9, 14:3, 12), en een koninkrijk van vrede en voorspoed oprichten (Jesaja 2:4, Micha 4:4-6, Joël) 3:17-18, Zacharia 14:14).

De strijd om Jeruzalem is niet in de eerste plaats om een ​​stad. Jeruzalem vertegenwoordigt de hoofdstad van Yeshua’s koninkrijk, Zijn autoriteit op aarde. De controverse heeft te maken met Gods recht om te bepalen wie de regering op deze planeet zal leiden en hoe die regering zal werken. “De koningen van de aarde stellen zich op, en de heersers beraadslagen samen, tegen de Heer en tegen Zijn Messias” – Psalm 2:2.

God heeft een Man (Jezus) en een Plaats (Jeruzalem) gekozen. De afwijzing van een van hen, of van beide, is uiteindelijk een afwijzing van Gods gezag. De heerschappij van Jezus en de locatie van Jeruzalem zijn de punten van confrontatie tussen Gods gezag en de opstand van de mensheid. “Ik heb Mijn Koning op Mijn heilige berg Sion gezet” – Psalm 2:6. Het is Gods recht om te kiezen wie en hoe Hij wil regeren (Psalm 132:13, 17).

Ik nodig u uit om met ons samen te komen voor “Jeruzalem Dag” en om “Bid voor de vrede van Jeruzalem; Mogen zij die van u houden voorspoedig zijn” – Psalm 122:6.


Bronvermelding:
Datum:        29-05-2022
Auteur:         Asher Intrater is voorzitter van Revive Israel | Tikkun Global, een familie van gemeenten en bedieningen met een visie op opwekking en herstel van Jeruzalem tot aan de uiteinden van de aarde en weer terug.
Website:      https://news.kehila.org/


 

EN / NL/ עב