Het Loofhuttenfeest begint vanavond bij zonsondergang.

Soekot  – ook bekend als het Loofhuttenfeest – is het derde van drie bijbelse feesten op de Joodse kalender die de herfstvakantie compleet maken. Soekot is een vreugdevolle gelegenheid, volgend op de plechtige dagen van bezinning en berouw voorafgaand aan  Yom Kippur . Het wordt gekenmerkt door een viering van nieuw leven, met zang, dans, en vooral een week van feestelijke maaltijden en bijeenkomsten in de familie  sukkah .

De feestdag herdenkt de benarde situatie van de Israëlieten – 40 jaar rondzwerven als nomaden in de woestijn – en de bouw van een  sukkah  (een hut of cabine in het Engels), om de tijdelijke onderkomens te symboliseren die vroege joden moesten bouwen voor bescherming en behoud.

In Israël zijn de scholen vanaf morgen gesloten – de dag van Erev Sukkot , die maandagavond bij zonsondergang begint – en blijven ze gesloten tot na de achtste dag. De eerste en achtste dag worden in acht genomen als een normale sabbat van rust, zonder werk.

In Joodse gemeenschappen door het hele land wordt het geluid van gehamerd gehoord als families hun “hut” – of tabernakel – buiten op hun eigendom bouwen en decoreren. Degenen die de feestdag vieren, zullen de soeka bewonen   voor de duur van het zevendaagse festival volgens Deut. 16:13-18.

Aangezien de meeste Israëli’s in appartementencomplexen wonen, zullen velen hun  sukkah  op hun balkons bouwen als de ruimte het toelaat, anders bouwen ze misschien in de openbare ruimtes naast hun gebouwen, waardoor ze een gemeenschappelijke sukkah  voor het publiek creëren  . In sommige buurten zal de sukkah worden gebouwd in het plaatselijke koosjere restaurant of de synagogen, zodat alle bewoners de gelegenheid hebben om hun maaltijden te nuttigen onder de bekleding van de tabernakel.

Volgens de Schrift legt het festival van een week de nadruk op het oogstseizoen. Groenten en fruit, met name granaatappels, zijn kenmerkend voor de maaltijd. Alle feesten, vreugde en het gewone leven, inclusief slapen, zullen plaatsvinden in deze tijdelijke onderkomens. De Bijbel vertelt ons dat iedereen deze feestdag moet vieren en herdenken, inclusief buitenlanders, daarom is het traditioneel om familie en vrienden uit te nodigen om ten minste één maaltijd in je sukkah  met jou te nuttigen  .

“Vier zeven dagen lang het Loofhuttenfeest nadat je de opbrengst van je dorsvloer en je wijnpers hebt verzameld. Wees blij op uw feest  –  u, uw zonen en dochters, uw mannelijke en vrouwelijke bedienden, en de Levieten, de buitenlanders, de wezen en de weduwen die in uw steden wonen. Vier zeven dagen lang het feest voor de Heer, uw God, op de plaats die de Heer zal uitkiezen. Want de Here, uw God, zal u zegenen in al uw oogst en in al het werk van uw handen, en uw vreugde zal volkomen zijn.”  Deut. 16:13-18

Tijdens  Soekot zwaaien de leiders van het huishouden vaak met een  loelav , een traditie die wordt uitgevoerd in overeenstemming met de Schrift. De  lulav  is een symbolische opstelling van de  Arbat HaMinim , of de “Vier Soorten” – die bestaan ​​uit bladeren van een palm, een wilg en een mirteboom – de drie samengebonden met een etrog, een citrusvrucht.

“Op de eerste dag moet je takken nemen van weelderige bomen  –  van palmen, wilgen en andere loofbomen  –  en je zeven dagen lang verheugen voor de Heer, je God.” Lev. 23:40 

De vier soorten Soekot: wilg, mirte, palm en citroen (etrog)

Naast bijbelse mandaten en rituelen, krijgt Soekot  voor Joodse gelovigen in de Messias  een unieke betekenis. Het is een tijd om Gods trouw te gedenken – de constante voorziening en bescherming van Zijn volk – en roept een uitstorting van dankbaarheid aan de Heer op. De tijdelijke woning, de  sukkah , vertegenwoordigt ons vertrouwen op de Heer voor alle dingen, zelfs voor onze adem.

Als we ons alles herinneren wat Hij heeft gedaan, kijken we niet alleen terug, maar kijken we ook vooruit naar de hoop op herstel. Voor volgelingen van  Yeshua , Jezus, verwijst Soekot naar het messiaanse tijdperk – de soeka die dient als een herinnering dat dit huidige huis tijdelijk is en dat ons permanente toekomstige Koninkrijkshuis met Hem op ons wacht.

De Messiaanse connectie van Yeshua met het Loofhuttenfeest brengt het mysterie van Zijn incarnatie aan het licht. Soekot  herinnert aan Gods aanwezigheid in ons, de gave van inwoning door Zijn Heilige Geest, zoals we lezen in het boek van Johannes:  “En het Woord werd vlees en  woonde  onder ons, en wij aanschouwden Zijn heerlijkheid, de heerlijkheid als van de eniggeboren de Vader, vol van genade en waarheid.” Johannes 1:1:14

In het Grieks betekent het woord “woonden” ook “tabernakel”. Toen Yeshua vlees werd, bewoonde Hij de tijdelijke beschutting van een aards lichaam, wetende dat Hij het uiteindelijk zou moeten verlaten. Hij deed dit zodat we ons thuis in Hem zouden kunnen vinden – niet in een tijdelijke schuilplaats, maar een eeuwig thuis in Zijn Koninkrijk dat voor altijd blijft.

Deze belofte in verband met Soekot is te zien in Zacharia 14, die de uitnodiging aan alle mensen uitnodigt om deel te nemen aan de feestdag. Daarom vliegen veel christenen over de hele wereld meestal naar Israël om deel te nemen aan de Loofhuttenfeest-evenementen.

Doorgaans trekt het Loofhuttenfeest van de ICEJ tot 5.000 christenen over de hele wereld, samen met nog eens 1.000 lokale gelovigen. In de afgelopen jaren heeft het evenement een enorme impuls gegeven aan de Israëlische economie en heeft het bijna $ 15 miljoen opgebracht vanwege het grote aantal reisgroepen dat hotels, buschauffeurs en gidsen nodig heeft.

ICEJ’s Loofhuttenfeest in Jeruzalem, 2015

Afgezien van de financiën, is de solidariteit die gepaard gaat met de aanwezigheid van wereldwijde christelijke delegaties door de jaren heen een grote bemoediging geweest voor het lichaam van gelovigen in Israël, zowel emotioneel als spiritueel. In feite werd de ICEJ geboren uit de eerste openbare Soekot- viering in Israël in 1980 met het mandaat om Israël te troosten met steun, kameraadschap en vriendschap.

Vanwege de aanhoudende COVID-pandemie en de huidige reisbeperkingen van Israël, organiseert de International Christian Embassy Jerusalem (ICEJ) zijn jaarlijkse Loofhuttenfeest voor het tweede jaar op rij online, in plaats van persoonlijk.

Het online-evenement van dit jaar, “Days of Elijah”, zal zowel live als opgenomen sessies bevatten en is een uniek platform voor deelnemers om met elkaar te communiceren, dagelijkse vieringen te bekijken en seminartracks en gebedshorloges bij te wonen. Net als vorig jaar heeft de virtuele viering het potentieel om velen te bereiken die anders niet persoonlijk aanwezig zouden kunnen zijn.


Bronvermelding:
Datum:        15-06-2021
Auteur:        Redactie All Israel
Beeld:         Een Joods gezin zit in een soeka tijdens de feestdag van Soekot, 2 oktober 2020. (Foto: Yossi Aloni/Flash90
Website:      All Israel


 

Delen
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
EN / NL