Volgens het Israëlische leger hebben verbeterde routes geleid tot een aanzienlijke vermindering van het aantal kapingen door gewapende groepen in Gaza. Toch hebben internationale organisaties nog steeds moeite om de achterstand weg te werken.
De Israëlische strijdkrachten hebben de afgelopen dagen een nieuwe regeling ingevoerd om de veiligheid van de doorgang van humanitaire hulp naar Gaza te verbeteren. Hulpkonvooien worden nu tijdens het eerste deel van hun reis via door Israël beveiligde routes in de Gazastrook geleid.
Gedurende ongeveer 10 dagen reden 400 vrachtwagens met hulpgoederen de Gazastrook binnen in vier konvooien van elk 100 vrachtwagens. De routes liepen via de door het Israëlische leger gecontroleerde Philadelphi Corridor en de grensweg tussen Gaza en Israël.
Volgens het Israëlische leger heeft dit initiatief geleid tot een aanzienlijke afname van kapingen door terroristen en criminele bendes van Hamas. Hierdoor bereikt meer hulp de burgers van Gaza.
Hulpgoederentransporten die Gaza binnenkomen, zijn zeer kwetsbaar voor gewapende plunderaars. Chauffeurs raken vaak gewond bij kapingen.
Hamas en lokale criminele families onderschepten deze konvooien regelmatig, namen waardevolle goederen in beslag en verkochten deze op de zwarte markt tegen woekerprijzen.
Aan de Gaza-zijde van de Kerem Shalom-overgang in het zuidelijke deel van de Gazastrook waren donderdag vrachtwagens en vorkheftruckchauffeurs (de laatsten waren werknemers van Gaza) druk bezig met het laden en lossen van goederen die de veiligheidscontrole hadden doorstaan.
Een functionaris van het IDF legde uit: “Mensen van Hamas, maar ik zou ook zeggen … maffiaclansen, kwamen tot op de dag van vandaag met geweren, met wapens, en plunderden en stalen deze goederen en verkochten ze voor ongelooflijke prijzen op de markt.”
De omvang van het probleem was immens. Volgens sommige schattingen profiteerde Hamas van wel een half miljard dollar. Deze fondsen stelden de groep in staat om haar militaire capaciteiten te versterken, waaronder het financieren van rekrutering en het rekruteren van nieuwe terroristen in Noord-Gaza.
Het nieuwe konvooisysteem zou echter een gedeeltelijke oplossing kunnen vormen. Vrachtwagens rijden nu over veiligere wegen van Kerem Shalom naar aangewezen toegangspunten in Gaza, waardoor de kans op diefstal wordt geminimaliseerd.
Ondanks deze verbeteringen blijven de uitdagingen bestaan. Bij Kerem Shalom Crossing blijven grote hoeveelheden humanitaire hulp vastzitten omdat een aantal hulporganisaties weigeren om chauffeurs naar Gaza te sturen, met als reden veiligheidszorgen.
“Sommige chauffeurs zijn gewond”, zei een bron bij de IDF donderdag. Diezelfde dag kreeg het leger bericht over een chauffeur die was neergeschoten en gewond was geraakt door plunderaars.
Met meer dan 800 vrachtwagens aan goederen gestrand bij de grensovergang, onderstreept de impasse de voortdurende risico’s waarmee hulpverleners in Gaza worden geconfronteerd. Volgens sommige rapporten hebben internationale hulporganisaties zelfs plunderaars omgekocht om aanvallen te voorkomen, met name op zendingen van essentiële goederen zoals medische benodigdheden.
Kolonel Abdullah Halabi, hoofd van de coördinatie- en verbindingsadministratie van het Israëlische leger voor Gaza, benadrukte de uitgebreide screening- en monitoringprocedures die nu van kracht zijn.
“Alle humanitaire hulp die naar Kerem Shalom gaat, is door de Israëlische kant geïnspecteerd en we leveren ze vanaf hier af aan de kant van Gaza”, verklaarde hij.
Halabi benadrukte ook de inspanningen van de IDF om de levering van hulpgoederen te verhogen. Alleen al in december kwamen er gemiddeld 250 vrachtwagens per dag Gaza binnen, waaronder 50 naar het noorden en 200 naar de centrale en zuidelijke gebieden van Gaza.
Door alternatieve routes te gebruiken, zoals Gate 96 bij Netzarim in het noorden van Gaza, heeft het Israëlische leger veiligere routes gecreëerd voor de levering van hulpgoederen, waardoor de kans op plunderingen afneemt.
“We begeleiden ze van de Philadelphi Corridor tot aan de Rashid Road [ten zuiden van Gaza-stad] … dan slagen ze erin de lading via een andere weg te vervoeren,” zei Halabi.
De vracht wordt naar opslagplaatsen in Gaza gebracht die worden beheerd door internationale hulporganisaties, en van daaruit naar de humanitaire zone Al-Mawasi, maar ook naar bevolkingscentra in Deir el-Balah en Nuseirat in centraal Gaza en andere gebieden.
Sommige hulporganisaties, zoals UNICEF, de World Central Kitchen, Save the Children en anderen, hebben succesvol samengewerkt met de IDF om essentiële benodigdheden te leveren. Anderen, zoals het World Food Program van de VN en de United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East (UNRWA), zijn daar niet in geslaagd, waardoor essentiële hulp maandenlang ongebruikt is gebleven.
“Het grootste obstakel of de grootste uitdaging is de capaciteit van de internationale gemeenschap [voor distributie],” zei Halabi. “Wanneer zij meer vrachtwagens sturen, zullen wij meer vrachtwagens naar Kerem Shalom brengen.”
De IDF heeft hulporganisaties aangespoord om hun inspanningen te vergroten en extra infrastructuur aan te bieden om leveringen te versnellen. Het risico op geweld blijft echter een afschrikmiddel voor velen.
Het Israëlische leger heeft herhaaldelijk verklaard dat het humanitaire hulp aan de burgerbevolking van Gaza wil blijven bieden, ondanks de aanhoudende vijandelijkheden.
“Israël heeft, in de eerste plaats en vóór alles, belang bij het faciliteren van wat wij humanitaire hulp noemen, zodat deze de Gazastrook kan bereiken,” legde een IDF-officier uit.
“Elke dag sporen we de organisaties aan om meer vrachtwagens te sturen”, aldus Halabi.
Bronvermelding
Datum: 22-12-2024
Auteur”Yaakov Lapin
Afbeelding: Vrachtwagens vol met internationale humanitaire hulp komen Gaza binnen via de Israëlische Kerem Shalom-overgang in de zuidelijke Gazastrook, 1 juli 2024. Foto door Abed Rahim Khatib/Flash90.
Website: https://www.jns.org/idf-introduces-new-security-measures-to-protect-gaza-aid-trucks/