In de Hula-vallei, gelegen op de Syrisch-Afrikaanse kloof, heeft KKL-JNF een internationaal geprezen vogelspotpark ontwikkeld. Tweemaal per jaar trekken niet minder dan vijfhonderd miljoen vogels door het gebied, watervogels, roofvogels en zangvogels, meer dan 390 soorten. Je kunt daar de vogels zien, terwijl ze van Europa naar Afrika en terug migreren, evenals waterbuffels en wilde katten, als je blijft overnachten, die vroeg opstaan om te azen. U kunt ook genieten van de weelderige flora, de unieke inheemse fauna en deelnemen aan ringvogels.
Om het ecologische evenwicht niet te verstoren, zijn privé-motorvoertuigen niet toegestaan in het Hula Lake Park. De toegang is gratis en u mag gratis rondlopen. Als alternatief kunt u tegen betaling genieten van uw bezoek op de fiets, in een golfkar of op de Mystery Wagon. De Mystery Wagon is een gecamoufleerde wagen die wordt getrokken door een tractor, waardoor de vogels maximaal kunnen worden benaderd.
“Een paradijs voor trekvogels” en “een ervaring van je leven” zijn enkele van de manieren waarop mensen de natuurlijke wonderen van de Hula-vallei hebben beschreven, waar 500 miljoen vogels van verschillende soorten en soorten een tussenstop maken op hun vluchten tussen Europa en Afrika. Het belangrijkste trekseizoen is in de herfst, wanneer pelikanen, reigers, ooievaars en kraanvogels in grote groepen aankomen, samen met roofvogels en andere gevleugelde soorten.
Ongeveer 35.000 kraanvogels arriveren in de herfstmaanden en ongeveer 15.000 blijven overwinteren. De veelheid aan kranen trekt veel bezoekers en om deze bezoekers te helpen, heeft KKL-JNF uitkijkposten gebouwd op een kunstmatige heuvel aan de rand van het meer, die uitkijken op het veld waar de kraanvogels zich voeden. Het observatorium, dat is gemaakt van houten planken, is ontworpen in samenwerking met professionals op het gebied van vogelspotten en heeft ramen die uitzicht bieden op het meer en het voederveld.
Lokale boeren, wier akkers vroeger zwaar werden beschadigd door de vogels, werkten samen met milieuagentschappen om een manier te vinden om echt naast elkaar te bestaan. Hiervoor hebben de boeren vervolgens een deel van hun velden toegewezen, en nu strooien ze in de winter dagelijks twee ton maïs op aangewezen locaties en de kraanvogels bezoeken geen andere velden en veroorzaken geen schade meer.
Jarenlang werd de Hula-vallei verwaarloosd vanwege de moerassen en het gevaar van malaria. Het meer en de moerassen bedekten een derde van het gebied, en nog een derde had grondwater dat heel dicht bij het oppervlak lag, dus landbouw was niet mogelijk. Aan het einde van de negentiende eeuw, met de joodse repatriëring van de Hula-vallei, werd het noodzakelijk om de moerassen droog te leggen, wat werd uitgesteld tot na de oprichting van de staat Israël. Toen, in 1951, begon KKL-JNF met het droogleggen van de Hula-moerassen. Het was het eerste nationale technische project van de staat Israël, en toen het voltooid was, hadden de lokale gemeenschappen 60.000 dunams extra land, dat ze gebruikten voor landbouw, voornamelijk gewassen, boomgaarden en visvijvers. De vallei veranderde van een door malaria geteisterde regio in een bloeiende plek die bezoekers trekt.
Het belang van het herstelproject in de Hula-vallei en het recente herstel van een deel van het meer is niet minder een prestatie dan het droogleggen van de moerassen zestig jaar geleden. Het KKL-JNF-restauratieproject heeft het gebied, dat 75 vierkante kilometer beslaat, van een ecologische ramp veranderd in een gebied met een grote diversiteit aan vegetatie en dieren in het wild. Het heeft de Hula-vallei tot een grote trekpleister voor toeristen gemaakt, met vogelspotlocaties, waterwegen vol vis, recreatiegebieden in de natuur, dieren, vogels en een grote selectie aan mogelijkheden voor uitstapjes op de fiets, in de auto en te voet.
De Hula-vallei, gelegen tussen de Golanhoogten, het Naftali-gebergte en de Libanonvallei, is ongeveer 30 km lang en ongeveer 7 km breed. De overvloed aan water en dieren in het wild hebben mensen aangetrokken sinds het stenen tijdperk. De ligging nabij de zeeweg, die de westelijke randen passeerde, en de oversteek van de Jordaan, waar nu de Benot Yaakov-brug zich bevindt, maakte het economisch en politiek belangrijk.
Er waren daar in bijbelse tijden twee steden, Dan in het noorden en Hatzor in het zuiden. Door de jaren heen raakte de vallei verwaarloosd door de moerassen en de malaria. Het meer en de moerassen bedekten een derde van de vallei, en nog een derde had grondwater dat zo dicht bij het oppervlak lag dat het land onmogelijk te bewerken was.
De moerassen zijn ontstaan als gevolg van de zijrivieren van de Jordaan, die afdalen van de hoogten van de berg Hermon en een enkel kanaal vormen ten noorden van de Hula-vallei. Na slechts 2 km in de vallei te hebben gestroomd, vertakte de Jordaan zich in twee stromen: de westelijke tak (de Jordaan) die de vallei doorkruiste en uitmondde in het zuidelijke deel van het Hula-meer, en de oostelijke tak (Nahal Tura) die in de vallei en daar eindigen. In de loop van de jaren raakte echter als gevolg van vulkaanuitbarstingen in de Golan het zuidelijke deel van de vallei in het midden geblokkeerd, en als gevolg daarvan vormde zich zowel het meer als de moerassen en moerassen en het land in de vallei, die al generaties lang voor landbouw en nederzettingen werd gebruikt, werd ongeschikt voor landbouw.
Een tweeledige site-verdrag ter bevordering van het Hula-meer, in Israël, en de Oak Hammock Marsh, in Manitoba, Canada, beide belangrijke vogelbeschermingsgebieden, werd in 2010 ondertekend. De overeenkomst was bedoeld om de samenwerking bij onderzoek, onderwijsactiviteiten en managementuitdagingen.
Hula Lake Park kreeg ook internationale erkenning in 2009, toen BBC Wildlife het een van de belangrijkste observatie- en fotografiesites ter wereld noemde. Het stond op de negende plaats uit een selectie van twintig opmerkelijke sites over de hele wereld, gekozen door 300 experts, waaronder wetenschappers en fotografen.