De Hebreeuwse woorden Shema Yisrael , “Hoor, o Israël”, markeren de opening van de Joodse geloofsverklaring en de eerste van drie Bijbelpassages die de liturgische compositie bevatten die bekend staat als “de Shema”, een tekst die door het Joodse volk al meer dan tweeduizend jaar wordt gekoesterd en bewaard.

Wat onderscheidt religie van magie? Hoe is de Joodse wereld verbonden met magie en waarom werden bepaalde gebeden geassocieerd met beschermende rituelen? Een nieuwe tentoonstelling in het Israel Museum in Jeruzalem probeert deze netelige vragen te beantwoorden.

Traditioneel is het Shema de eerste religieuze tekst die aan kinderen wordt onderwezen en de laatste die vóór de dood wordt uitgesproken. Sommigen associëren het voornamelijk met het ochtend- en avondgebed, anderen met het joodse martelaarschap. Maar weinigen beseffen dat het Shema ook verband houdt met magie, met name magie die wordt gebruikt voor het verkrijgen van bescherming, gezondheid en succes.

Sinds de oudheid is het Shema verwerkt in Joodse amuletten. Het wordt ook gevonden in boeken met Joodse magie die instructies geven voor het maken van amuletten en het uitvoeren van een verscheidenheid aan heilzame rituelen. Evenzo wordt het bij veel liminale gelegenheden gereciteerd – overgangsmomenten die vaak worden gekenmerkt door angst.

Dit is de eerste tentoonstelling die het gebruik van het Shema in magie onderzoekt. Het behandelt ook de rol van tefillin (gebedsriemen) en mezoezot , rituele voorwerpen voorgeschreven door de Joodse wet ( halacha ) die de tekst van het Shema bevatten en worden beschouwd als beschermende eigenschappen te hebben.

De tentoonstelling die te zien is tot 23 april 2022.


Bronvermelding:
Datum:        03-05-2021
Auteur:        Joop Soesan
Beeld:          Manuscript van praktische Kabbalah. Oekraïne, ca. 1740, handgeschreven inkt op papier. Uit de Gross Family Collection. Israel Museum / Elie Posner
Website:      israelnieuws.nl


 

EN / NL/ עב