Hoewel het Jodendom het als de heiligste dag van het jaar beschouwt, hebben de meeste mensen buiten het Jodendom nog nooit van Jom Kippoer gehoord. Jom Kippoer (יום כפור) betekent “Verzoendag”. Het is een van de vastgestelde tijden op Gods kalender: de tiende dag van de zevende maand. Het is een vastendag, een dag om zonden te belijden, berouw te tonen en God om vergeving te vragen. In de tijd van de tabernakel en de tempel was het een dag van plechtige offerrituelen voor reiniging en verzoening. Het was de enige dag van het jaar waarop de hogepriester het heilige der heiligen mocht betreden.

 

Vandaag de dag is Jom Kippoer in de synagoge gevuld met prachtige liturgische diensten waarin de gemeente haar zonden belijdt en bidt door middel van een reeks gebeden van berouw en smeekbeden om genade. Een geest van plechtige grandeur doordringt de lucht. Tranen van berouw bevochtigen de ogen van de mensen terwijl hun gebeden zich ontvouwen in inspirerende, beklijvende melodieën. Tegen het einde van de dag, wanneer het tijd is om het vasten te verbreken, is de ziel van de aanbidder verzadigd door de aanwezigheid van God.

 

Jom Kippoer kan vergeleken worden met “lenteschoonmaak”. Na de lange winter zetten sommige mensen hun huishouden op zijn kop, ruimen alles op, wassen de ramen, schrobben de vloeren en maken het huis grondig schoon. Natuurlijk onderhouden ze het huis het hele jaar door, maar de lenteschoonmaak is een jaarlijkse tijd van geconcentreerd en gedetailleerd wassen en opruimen. De lenteschoonmaak geeft mensen de kans om de rommel op te ruimen die zich in de loop van het jaar ophoopt en waar ze anders niets aan doen.

 

In de tijd van de Tabernakel en Tempel was Jom Kippoer een soort lenteschoonmaak (herfstschoonmaak, om precies te zijn). Het idee is dat in de loop van een jaar de Tabernakel (of Tempel) meer en meer ritueel ongeschikt werd. Als mensen in en uit liepen, droegen ze rituele besmetting, zonde, ongerechtigheid en goddeloosheid met zich mee. Hun omzwervingen door de heilige plaats lieten een residu van geestelijke vervuiling achter. Uiteindelijk kon die geestelijke vervuiling zich zo ver opstapelen dat God gedwongen zou worden om Zijn aanwezigheid uit het heiligdom terug te trekken. Om dit te voorkomen stelde God de reinigingsrituelen van de Verzoendag in om Zijn heiligdom te reinigen.

Hoewel er tegenwoordig geen tempel meer is, is de jaarlijkse reinigingsdag nog steeds een belangrijke spirituele discipline. De apostelen leren dat gelovigen een collectieve Tempel van de Heilige Geest vormen. De geconcentreerde dag van vasten, biechten, berouw tonen en vergeving vragen is als een jaarlijkse geestelijke schoonmaak. Dit betekent niet dat we niet regelmatig onze zonden belijden en berouw tonen. Het betekent ook niet dat onze zonden niet vergeven zijn door het bloed van Messias. Het betekent gewoon dat het een goed idee is om eens per jaar de inventaris op te maken, dingen recht te zetten en de ziel te schrobben. Dat is waar de Verzoendag over gaat.

 

De Verzoendag is een dag om je ziel te vernederen. Het is de dag voor biechten, smeken, vasten en wenen. Jom Kippoer gaat over toenadering tot God.

 

Joods gebruik verwijst naar de Verzoendag als Dag des Oordeels vanwege de bijbelse associaties met zonde, verzoening en vergeving. De traditionele synagogedienst op Grote Verzoendag duurt het grootste deel van de dag. Omdat het een vastendag is, wordt de hele dag besteed aan gebed, biecht, studie en bezinning.

Voor discipelen van Yeshua is de Verzoendag een speciale en belangrijke dag. De schrijver van het boek Hebreeën laat ons zien hoe de rituelen van de Verzoendag een voorafschaduwing waren van het werk van Messias – niet in de Tempel op aarde, maar in de hemelse Tempel. Hij droeg Zijn eigen bloed in het heilige der heiligen van de hemelse Tempel. Zo zijn de rituelen van de Verzoendag een voorafschaduwing van het verlossende werk van de Messias.

 

Op de Verzoendag herhalen we Yeshua’s werk namens ons, terwijl we ons bezighouden met het reinigende, verzoenende werk van de Messias dat voor ons vergeving, vergiffenis en een goede positie bij God heeft bewerkstelligd.

G’mar chatimah tovah! We wensen je een goede inschrijving in het Boek des Levens.

——————–
Datum: 11-10-2024
Auteur en website :https://ffoz.org/torahportions/commentary/fall-cleaning
Afbeelding: AI gegenereerd
EN / NL/ עב