Het Hebreeuwse woord voor familie, zowel in de Bijbel als in het moderne Hebreeuws, is misjpacha. Maar net als in het Engels betekent mishpacha veel meer dan je directe bloedverwanten. Het kan verwijzen naar een clan, en zelfs naar degenen die gebonden zijn aan hetzelfde geloof of dezelfde afstamming. 

Denken aan familie kan warme herinneringen oproepen, zoals die van het samenkomen op speciale momenten. Of zelfs de alledaagse dingen die beter worden gemaakt door degenen die je vanaf dag één kennen. 

De nuances van familie
Maar het idee van familie kan ook pijn oproepen. Men kan het associëren met gebroken beloften, echtscheiding, ontrouw, rivaliteit tussen broers en zussen, conflicten, geboorte- en erfenisgeschillen. 

Sommigen van ons hebben familiale gelukzaligheid gekend, terwijl anderen misschien grote gebrokenheid hebben ervaren. Ondertussen weet de overgrote meerderheid van ons iets daartussenin. Toevallig is het familiebeeld dat de Bijbel schetst, voor het grootste deel ook als het ’tussenliggende’. Er is liefde, opoffering, maar ook jaloezie en verraad.

Een Bijbels familieportret
Bijbelse familievoorbeelden bieden ons een rijk portret van hoe iemand eruit kan zien. Maar wat wilde God ons meedelen door het idee van familie? 

Het eerste dat we moeten onthouden, als we de diepte van de Hebreeuwse betekenis van mishpacha ontdekken, is dat God de stichter en de grootste pleitbezorger is. Hij vestigde de eerste relatie met de mens en moedigde de mens aan om een relatie met iemand anders te hebben. Hij wilde dat twee mensen een gezin zouden stichten. 

Hebreeuws in het woordenboek

De eerste familie op aarde
In Adam en Eva zien we het eerste huwelijk en de eerste menselijke familie in de Bijbel. God wandelde samen met hen in de hof (Genesis 3:8). God was niet tevreden met de schepping zelf, maar wilde dat Adam en Eva – en hun nakomelingen – de aarde zouden vullen en zich zouden vermenigvuldigen. 

Adam en Eva zijn als man en vrouw verenigd in een verbond. Adam en Eva zijn allebei menselijk en gemaakt naar Gods beeld, maar ze verschillen radicaal van elkaar in hun “anders-zijn”. En toch worden ze één. 

Gezin en huwelijk en God
God schiep huwelijk en gezin zodat zij Hem glorie zouden brengen. Hoe? Deze eerste mishpacha in de Bijbel is daar een geweldige herinnering aan. Ze hadden een relatie met elkaar, maar waren nog steeds afhankelijk van God. En het laten groeien van hun gezin betekende god gehoorzamen!  

En toen God besloot een verbond met de mensheid te verbreken, deed Hij dat met een man en Zijn gezin. Ja, het snijden van de dieren gebeurt alleen in de aanwezigheid van God en Abraham. Hoewel men zou kunnen stellen dat, aangezien Abraham er doorheen sliep, het verbond helemaal God was.

Maar Gods beloften aan Abraham waren sterk verbonden met Abrahams vrouw Sara, hun zoon Isaak met zijn gezin en zelfs hun kleinzoon Jakob met zijn familie. Dit gezin in de Bijbel zou de grote roeping van God doorgeven.  

Alle gezinnen gezegend door één
God deed deze grote belofte aan Abraham (op dat moment Abram genoemd), opgetekend in Genesis 12:1-3:

‘Ga heen uit uw land, en uit uw familieleden, en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u zal tonen; Ik zal u tot een groot volk maken, en Ik zal u zegenen en uw naam groot maken; en zo zult gij een zegen zijn; en Ik zal zegenen wie u zegent, en degene die u vervloekt, zal Ik vervloeken. en in u zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.”

Abraham krijgt het bevel om zijn vertrouwde omgeving, het land van zijn verwanten, te verlaten en het onbekende land in te trekken. Hij kent zijn bestemming niet, erop vertrouwend dat de Heer hem het land zal laten zien. 

Hem wordt beloofd dat zijn nakomelingen de sterren aan de hemel zouden overtreffen (Genesis 15:5). Het duurt jaren voordat deze belofte wordt ingelost, en ook niet zonder problemen. Vanwege Sara’s plannen verwekt Abraham Ismaël met haar dienstmaagd Hagar. God belooft voor hen te zorgen. Toch zijn zij niet de ontvangers van het verbond dat God met Abraham sloot. 

Stapel oude familiefoto's

Doorgeven van de Mishpacha Legacy
Het is Abrahams beloofde zoon door Sara, Isaak, die deze erfenis ontvangt. Daarna gaf hij het door aan zijn zoon Jakob. 

In Genesis 28:14-15 lijkt het erop dat God de belofte herhaalt die Hij aan Abraham heeft gedaan, maar deze keer geeft Hij het aan Jakob. De Heer belooft hem dat zijn nakomelingen zullen zijn als het stof van de aarde, en dat alle volken gezegend zullen worden door zijn nakomelingen.

Een familie van 12 stammen
Jakob groeit uit tot vader van twaalf stammen van Israël. Door een van hen, Juda, komt de Messias generaties later, om hun familie te zegenen, maar ook om de zegen uit te breiden naar alle families van de aarde. 

Het verhaal van Jakobs mishpacha spaart de onverbloemde details niet. Nogmaals, we zien allerlei disfunctioneren – vriendjespolitiek, rivaliteit, bedrog, zelfs poging tot moord in deze Bijbelse familie. En toch was God trouw aan zijn belofte aan Abraham. Door zijn nakomelingen redt God de wereld. 

Het woord Misjpacha in Hebreeuwse context
Door één Joodse familie zegende God alle families van de wereld. Maar ook de Joodse families verspreidden zich helemaal alleen over de wereld. 

Het Joodse volk is in elke generatie een volk van diaspora geweest. Voordat Abraham beloften van God over het land ontving, verliet hij het land van zijn vaderen en verbleef naar een nieuwe plaats. 

Jakob en zijn familie verbleven ook, in navolging van zijn zoon Jozef, die gedwongen werd egypte tot zijn thuis te maken. Daar werden de Hebreeuwse families talrijk. De meesten van ons kennen de rest van het verhaal – van hun vlucht uit Egypte en omzwervingen in de woestijn. 

Na een aanzienlijke periode in het Beloofde Land dwongen tragedies het Joodse volk opnieuw te vluchten. Twee tempelvernietigingen, Assyrische en Babylonische gevangenschap, uiteindelijk betekende de Romeinse vernietiging van Jeruzalem in 70 na Christus dat de Joden hebben geweten hoe het is om buitenlanders te zijn in vreemde landen.

Joodse Gemeenschap en Misjpacha
Het is niet verwonderlijk dat het Joodse volk een sterk gemeenschapsgevoel heeft, waar ze zich ook bevinden. Wie is er niet bekend met de shtetl-levensportret van Tevye en zijn familie in het populaire “Fiddler on the Roof”? In deze kleine sjtetl kent iedereen iedereen en niemand is een vreemde. 

Mishpach-aof mish-poch-ah in het Jiddisch, betekent in de eerste plaats een familie, maar kan ook verwijzen naar een breder gemeenschappelijk netwerk van vrienden en kennissen, gedeeld door een gemeenschappelijke band. Ook het Jiddische woord lantzsmen communiceert dit sentiment. 

De laatste wordt vaak gebruikt door Oost-Europese Joodse immigranten in Amerika als een term van vertedering, om degenen te beschrijven die uit hetzelfde kleine stadje of sjtetl in het oude land kwamen. 

Familie op weg naar de oude stad

De Joodse Misjpacha over de hele wereld
Toen Oost-Europese Joden naar de Verenigde Staten emigreerden, nam het gevoel van mishpochah over. Oude wereldverbindingen werden overgedragen naar het nieuwe en velen kwamen samen in de Lower East Side van New York City. De meesten van hen woonden dicht bij elkaar in huurkazernes, appartementsgebouwen met kleine, nauwe eenheden. 

De wijken waren zo dichtbij dat buren elkaar zelfs hun schoenen konden horen uittrekken – de ene, en dan de andere. Vandaar de uitdrukking: “Wachten tot de volgende schoen valt.” 

In een tijd waarin verschillen als een bedreiging werden gezien, waren antisemitische attitudes gebruikelijk. Het is wat Joodse immigranten aanmoedigde om vakbonden te vormen op basis van handel en vaardigheden, zoals kleding maken, bakken en culinaire vaardigheden, om nog maar te zwijgen van het volgen van bepaalde rabbijnen en leringen. 

Afwisseling binnen het gezin
Naarmate de tijd verstrijkt, zou het een vergissing zijn om alle Joodse mensen en culturen als een monoliet te zien. Er zijn veel variaties op basis van denominatie, plaats, taal, cultuur en individuele voorkeur. Op dezelfde manier zou het een vergissing zijn om te zeggen dat alle christenen hetzelfde denken, hetzelfde handelen en dezelfde dingen leuk vinden. 

Men kan echter niet ontkennen dat er een unieke band is wanneer individuen overal ter wereld verbinding kunnen maken over hun gedeelde tradities en geloof. Christenen voelen een gevoel van verwantschap als ze naar verschillende landen reizen en contact maken met lokale groepen gelovigen in Jezus. 

In dezelfde zin zullen de meeste Joodse mensen hun mishpochah overal ter wereld herkennen. 

Gezin in het Hebreeuws begrijpen als gemeenschap
Genesis 2:18 zegt: “Het is niet goed voor de mens om alleen te zijn; Ik zal van hem een helper maken die geschikt is voor hem.”

Lezers begrijpen dit vers uit Genesis meestal om te verwijzen naar het huwelijk (terecht). Maar het kan ook wijzen op andere menselijke relaties. God wilde dat we in gemeenschap met elkaar zouden zijn, niet om eilanden voor onszelf te zijn. Dit is de ware betekenis van familie. 

Geënt op de misjpacha
We weten dat het Joodse volk dat afstamt van Abraham, Isaak en Jakob, deel uitmaakt van een verbondsfamilie. Maar de apostel Paulus vertelt ons ook dat heidense gelovigen door geloof geënt zijn op de wilde olijfboom van Israël (Romeinen 11:17-24). 

Het is door onze relaties met elkaar dat we de barmhartigheid, liefde, genade en vergeving van de Heer aan ons ervaren. De apostel Paulus spoort de gelovigen in Romeinen 12:1 aan om een ander lief te hebben en van nut te zijn voor elkaar, 

“Want zoals wij veel leden in één lichaam hebben en niet alle leden dezelfde functie hebben, zo zijn wij, die met velen zijn, één lichaam in Christus, en individueel leden één van elkaar.”

Wie maakt deel uit van Gods familie?
Dus wie maakt deel uit van Gods familie? In Marcus 3:33-35 beschrijft Jezus Zijn misjpacha als degenen die Gods wil doen. Jezus erkent dat het doen van Gods wil soms onze familie van herkomst, onze leeftijdsgenoten of de grotere cultuur mishaagt. 

We kennen het belang van het gebod: “Eer uw moeder en uw vader”. Maar we weten ook dat men geen afgod van zijn familie moet maken. Het betekent dat als onze motivatie voor iets voortkomt uit angst voor de mens en niet voor God, onze prioriteiten opnieuw moeten worden geëvalueerd. 

In Efeziërs 2:19 zegt Paulus dat we deel uitmaken van Gods huisgezin dat gebouwd is op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus als hoeksteen. We bouwen het samen met elkaar door de inwoning van de Heilige Geest. 

Hebreeuws in het woordenboek

De kracht van Bijbelse familiebanden
De Heilige Geest stelt ons in staat om geduldig te zijn en genade met elkaar te hebben in onze tekortkomingen, om te lachen met degenen die lachen en huilen met degenen die huilen – degenen in onze uitverkoren mishpacha. We kunnen niet liefhebben door onze eigen kracht, en we hebben alleen lief omdat Hij ons eerst liefhad. 

“Er is geen angst in de liefde; maar volmaakte liefde verdrijft angst, omdat angst straf inhoudt, en degene die vreest, wordt niet vervolmaakt in liefde. We hebben lief, omdat Hij ons eerst liefhad. Als iemand zegt: “Ik heb God lief”, en zijn broer haat, is hij een leugenaar; want wie zijn broeder die hij gezien heeft niet liefheeft, kan God die hij niet gezien heeft, niet liefhebben. En dit gebod hebben we van Hem, dat degene die God liefheeft, ook zijn broeder moet liefhebben.

1 Johannes 4:18-21

Jezus laat ons achter met wat nu algemeen bekend staat als het gebed van de Heer in Mattheüs 6:9-13, Onze Vader die in de hemel is… Jood en heiden, man of vrouw, slaaf of vrij, we zijn allemaal onder één Vader, die ons allemaal heeft geschapen en ons evenveel liefheeft. 

Zelfs als we verschillende rollen hebben, zou vrede in onze verschillen onze band sterker moeten maken. Elkaar vergeven en onze vijanden liefhebben is opofferingsgezind in die zin dat we onze overtredingen neerleggen omwille van liefde en eenheid. In Christus zijn we allemaal misjpacha!


Bronvermelding:
Datum:        21-02-2023
Auteur:        Redactie
Website:      https://news.kehila.org/


 

 

EN / NL/ עב