Een toenemend aantal IDF-soldaten neemt de wapens op voor geestelijke oorlogvoering.
Wanneer u ten strijde trekt in uw land tegen de tegenstander die u verdrukt, dan zult u alarm slaan met de bazuinen, opdat u herinnerd wordt voor het aangezicht van de HEERE, uw God, en u gered zult worden van uw vijanden. (Numeri 10:9)
De IDF laat een formidabele strijdmacht zien terwijl ze Gaza binnentrekt. Gepantserde voertuigen, tanks en zwaarbewapende troepen vormen het grootste deel van het conventionele arsenaal, maar Israëlische troepen zijn ook gezien met minder conventionele uitrusting: Torarollen, siddurs, tefillin, mezuzahs, tzitzit, sjofars en zelfs de zilveren trompetten die in de Torah beschreven worden.
Zoals de meeste soldaten in moderne legers, staan IDF-soldaten normaal gesproken niet bekend om hun religieuze vroomheid. In feite geeft de Israëlische regering een van de meest religieuze bevolkingsgroepen van de staat, de Hareidi (Ultra-Orthodoxe), een vrijstelling van de anders verplichte militaire dienst. De Hareidi staan erop dat ze hun steentje bijdragen aan de verdediging van de staat door middel van gebed en Torastudie, maar de laatste jaren heeft die vrijstelling de seculier-religieuze kloof in de Israëlische cultuur vergroot en is het een twistpunt geworden. In die context is het niet ongebruikelijk dat de meeste IDF-soldaten neigen naar een seculiere en niet-religieuze visie. Sinds het bloedbad van 7 oktober en de daaropvolgende oproep van reservisten heeft er echter een dramatische verschuiving plaatsgevonden in de richting van open religieuze expressie onder de soldaten.
Tijdens de hele campagne tegen Hamas hebben IDF-soldaten opmerkelijke geloofsuitingen laten zien op het slagveld. Soldaten die pauze hadden tijdens missies, hielden gebedsdiensten en lazen zelfs voor uit Torarollen die ze met zich mee hadden gedragen naar het oorlogsgebied. Toen Israëlische troepen Hamas Gaza-stad binnendrongen, namen ze een synagoge uit de zesde eeuw in beslag en hielden voor het eerst in tientallen jaren een gebedsdienst op een mozaïekvloer waarop Koning David stond afgebeeld. In de wijk Zeitoun in Gaza hielden Israëlische troepen een mezuzah-ceremonie ter nagedachtenis aan de doden van 7 oktober en voor de terugkeer van de gijzelaars.
Er zijn ook tekenen dat de diepe kloof in de Israëlische samenleving over de vrijstelling van de verplichte militaire dienst voor de Hareidi aan het helen is. Na de aanval van 7 oktober meldden zich in slechts twee weken tijd ongeveer 2.000 ultraorthodoxe mannen vrijwillig aan bij de IDF.
“We hebben geen keuze. We moeten daar zijn en ons best doen,” vertelde een dertigjarige Hareidi-vrijwilliger aan PBS NewsHour. “Wat het in het verleden was, zal het in de toekomst niet zijn. Alles zal veranderen.”
Gebed van de Naties
Prayer of the Nations
This PDF download contains four separate prayer cards that focus on the State of Israel, the Israel Defense Forces, those in captivity, and the US Armed Forces. These prayers are a tangible way to unite our voices in a collective plea for peace and security in Israel and the world. (Deze PDF-download bevat vier afzonderlijke gebedsprentjes die zich richten op de staat Israël, de Israël Defense Forces, de mensen in gevangenschap en de Amerikaanse strijdkrachten. Deze gebeden zijn een tastbare manier om onze stemmen te verenigen in een collectief pleidooi voor vrede en veiligheid in Israël en de wereld.)
De vraag naar Tzitzit
De toename van het aantal Haredim in militaire dienst is niet de enige ongewone deelname van Israëls religieuze gemeenschap. Het Militaire Rabbinaat meldde een enorme vraag van zowel religieuze als seculiere soldaten naar tzitzit. Honderden vrijwilligers gaven gehoor aan de oproep om 60.000 sets van de vierhoekige kledingstukken met franjes, die de tallit katan worden genoemd, samen te knopen en naar soldaten aan de frontlinies van de oorlog te sturen.
“Ik ben niet iemand die gaat zeggen dat je tzitzit moet dragen, maar het is het feit dat mensen wakker worden met het idee dat er echt iets in zit,” vertelde een organisator aan de Times of Israel. “Er zit iets in op religieus niveau, er zit iets in op spiritueel niveau. Als religieus persoon vind ik het fenomenaal.”
Zilveren trompetten
Van de muren van Jericho tot de aanval van Gideon op de Midjanieten, een van de meest iconische symbolen van de Joodse oorlogsvoering is het schallen van de trompet. De inzet van de shofar werd beroemd vastgelegd tijdens de Zesdaagse Oorlog, toen Rabbi Goren, de opperrabbijn van de IDF, de shofar liet klinken om de inname van de Tempelberg in 1967 aan te kondigen.
Religious Israelis blowing silver trumpets. The Temple Institute is manufacturing silver trumpets for IDF rabbis to sound as soldiers go into battle. (Image: © The Temple Institute. Screenshot.)
Deze nieuwe oorlog is geen uitzondering. De opmars van de IDF naar Gaza ging al gepaard met klanken van de shofar, maar deze keer is het gebruik van de sjofars een nieuwe stap vooruit gezet. Dankzij bijdragen van het Tempelinstituut in Jeruzalem hebben sommige soldaten het voorrecht gehad om de zilveren trompetten te horen die in Numeri 10 worden beschreven. De Torah zegt dat wanneer het Joodse leger ten strijde trekt, de priesters twee zilveren trompetten moeten laten klinken “opdat u herinnerd zult worden voor het aangezicht van de HEER, uw God, en u gered zult worden van uw vijanden” (Numeri 10:9). Onderzoekers van het Tempelinstituut hebben trompetten gemaakt die overeenkomen met de trompetten die werden gebruikt door de Levitische trompetters in de tijd van de Tempel, zoals beschreven in Joodse bronnen. Het Tempelinstituut creëerde de zilveren trompetten oorspronkelijk als voorbereiding op daadwerkelijk gebruik in een gerestaureerde Tempel, maar nadat de oorlog uitbrak, gaven ze ze in handen van IDF rabbijnen om te laten klinken in overeenstemming met het mandaat in Numeri 10. Dit is mogelijk de eerste keer dat dergelijke trompetten door het Joodse volk in de strijd zijn gebruikt sinds bijbelse tijden.
In de meeste moderne legers zouden deze uitingen van geloof een verrassing zijn om te zien. De video’s en beelden herinneren aan bijbelse tijden toen de priesters de ark van het verbond met het leger meedroegen. Voor de Joodse staat is het brengen van religie naar de oorlog een herinnering dat gevechten zowel fysiek als spiritueel worden gevoerd. In feite reikt deze huidige oorlog veel verder dan de fysieke slagvelden in het Midden-Oosten. Van straatdemonstraties en antisemitisme op universiteiten tot lynchpartijen en aanvallen op Joodse huizen en bedrijven, de oorlog tegen Israël wordt op een wereldwijd slagveld uitgevochten. Ons belangrijkste wapen is gebed terwijl we wachten op het klinken van de zeven bazuinen van Openbaring.
Bronvermelding
Datum: 27-11-2023
Auteur:Shimon Eliyahu
Afbeelding:IDF soldiers blowing silver trumpets in fulfillment of Numbers 10:9, which says, “When you go to war in your land against the adversary who oppresses you, then you shall sound an alarm with the trumpets.” (Image: © The Temple Institute. Screenshot.)
website: https://ffoz.org/messiah/articles/the-silver-trumpets-of-war