De vele orthodoxe Joden van vandaag die de teksten en tradities van de Torah kennen en de noodzaak om ze door te geven, wegen zwaarder dan de weinige briljante geleerden uit het verleden

Ik was verbaasd toen ik het artikel van Benjamin Porat las met de titel “Wanneer alle Haredi-jongens standaard yeshiva studeren, verliezen we uitmuntendheid.” Afgezien van de kwestie van de Israëlische legerdienst, de nationale veiligheid en de moeilijke – en legitieme – vragen waar het Israëlische publiek mee worstelt, bestaat er geen twijfel over dat yeshiva voor iedereen een voorkeursmodel is voor de yeshiva’s die we in Europa hadden. Hoewel het Litouwse model van yeshivot enkele van de meest uitmuntende Torah geleerden voortbracht die ons volk heeft gezien, is er geen twijfel dat het systeem dat de Joodse gemeenschap het meest ten goede komt, dat systeem is dat iedereen een degelijke yeshiva opleiding geeft.

Porat betoogde dat:

“Sinds de oprichting van de Volozhin yeshiva, de “moeder van de yeshiva’s,” in het begin van de 19e eeuw, waren de Litouwse instellingen zo gestructureerd dat alleen een paar elites het zich konden veroorloven om vele jaren door te brengen in de zalen van Tora-studie. De meerderheid, die niet over de juiste vaardigheden beschikte, bracht slechts een korte tijd door in de beste midrasj (studiezaal), waarna ze gingen werken en hun families onderhielden. Dit model zorgde voor intellectuele uitmuntendheid aan de top van de yeshiva-piramide, zodat het originele en innovatieve geleerden zou cultiveren.”

Dit punt is zeer zeker waar. Mijn overgrootvader, Rabbi Eliezer Poupko, studeerde in de Yeshivas van Volozhin, Slabodka en Telz. Het aantal studenten in deze yeshivot was minuscuul in verhouding tot de Joodse bevolking in het Europa van voor de Tweede Wereldoorlog. Bovendien heeft bijna elke afgestudeerde van deze yeshivot een diepgaande stempel van geleerdheid en leiderschap op het Joodse volk gedrukt. Ik groeide op met de verhalen over de onbaatzuchtige en heldhaftige toewijding die Litouwse Joden aan de Torastudie stelden en de adembenemend hoge standaard van Torageleerdheid en intellectualiteit die deze yeshivot eisten en voortbrachten.

En toch zou het een misdaad zijn om weg te kijken van de rest van het plaatje. Zonder correlatie met het bestaan van de yeshivot, was er wijdverspreid analfabetisme, antagonisme tegen religie, rebellie tegen het traditionele Jodendom, en veel Joden die niet genoeg wisten over hun geloof om er trots op te zijn. Natuurlijk gingen de grote Torah giganten die uit de Litouwse yeshivot kwamen verder met het bereiken van grote geleerdheid om Torah te herbouwen nadat de Holocaust bijna alle Europese Joodse gemeenschappen decimeerde, maar dat is niet de gouden standaard voor gewone tijden.

De Torah geleerden uit het vooroorlogse Europa bouwden verder op het model van de vooroorlogse yeshivot met spectaculair succes. Van Rabbi Yosef Kahaneman van Ponevezh, Rabbi Yaakov Ruderman in Ner Israel van Baltimore, Rabbi Aaron Kotler die de Kletzk Yeshiva in Lakewood bouwde, de Mir Yeshiva in Israël en Brooklyn, Rabbi Henoch Leibowitz die de Slobodka en Chofetz Chaim yeshivas bouwde, enzovoort, vele grote Torah geleerden bouwden de yeshivas die we vandaag kennen. Ze bouwden ze voor iedereen omdat de Holocaust ons volk decimeerde en het traditionele Jodendom elk kind en elke persoon die het kan krijgen nodig heeft om opgeleid te worden op het weg van de Torah.

Het succes was adembenemend.

Toen ik Henry Koschitzky sprak, een van de grote filantropen van de Joodse wereld, die in 1935 in Polen werd geboren, vroeg ik hem wat hem troost gaf, nu hij zowel de verwoesting als een deel van de wederopbouw van het Joodse volk in de afgelopen twee generaties had gezien. Zonder met zijn ogen te knipperen, zei hij dat het het succes van het Torah onderwijs in onze generatie was. Analfabetisme is niet te vinden onder ons volk. Er zijn letterlijk duizenden Torah klassen, de aantallen yeshiva en dagschool studenten zijn adembenemend, er is nauwelijks een Joods huis zonder een respectabele Torah bibliotheek en collectie boeken, en de echte en legitieme angst dat Torah scholarship zou worden weggevaagd en verdwijnen na de Holocaust was niet langer een grote zorg.

Ik kon me niet voorstellen wat het voor hem betekende om tijdens zijn leven zoveel Torah-geleerdheid en zoveel Torah-geleerden vernietigd te zien worden door het kwaad van het nazisme en dan verder te leven om de heropkomst van Torah-geleerdheid te zien.

We moeten hier eeuwig dankbaar voor zijn.

Maar zoals de auteur terecht uitdrukt, hangt hier wel een prijskaartje aan.

Het feit dat iemand in yeshiva heeft gestudeerd, zelfs al is het voor meerdere jaren, is niet langer een indicatie van hoeveel ze zouden kunnen weten. Ik herinner me dat ik sprak met iemand die studeerde in zowel wat wordt beschouwd als Amerika’s hoogst geclassificeerde en Israël’s hoogst geclassificeerde instellingen die door de Amerikaans Orthodoxe gemeenschap worden beschouwd als het toppunt van geavanceerde talmoedische geleerdheid. Ik vroeg de jongeman, die al vele jaren in yeshivot had gestudeerd, of hij ooit de hele Chumash met het commentaar van Rashi had gelezen – een vrij basaal stukje Judese kennis, en hij zei, natuurlijk niet. Ik vroeg hem hoeveel van zijn vrienden ook niet zoiets basaals hadden bestudeerd, en hij deelde mee dat dat niet ongewoon was.

Dit komt niet alleen door de focus van de yeshivot op talmoedische geleerdheid ten koste van Tanach, Halacha, of andere aspecten van Judaïsche kennis. Vaak, wanneer je het vraagt aan diegenen die meerdere jaren in de beste yeshivot hebben doorgebracht, stuit je op een adembenemend gebrek aan basiskennis, of zoals ze in Litouwen zouden zeggen, apparatus.of Torah scholarship.

Een vriend van mij die in een stad woont die de thuisbasis is van wat sommigen beschouwen als de hoogst gerangschikte yeshiva van Amerika – een yeshiva waar je alleen naartoe gaat nadat je in twee andere yeshiva’s hebt gestudeerd – zei het het beste: “Weet je, er zijn jongens in onze yeshiva die niet door een blatt Gemara (pagina van de Talmoed) heen kunnen lezen.”

Een andere zeer goed geïnformeerde vriend klaagde dat zelfs degenen die in meer rabbijnse posities terechtkomen zelden halachische antwoorden in duidelijke termen geven en vaak antwoorden geven die vertroebeld zijn met dubbelzinnigheden, zoals “misschien,” “beter van niet,” enzovoort.

Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat mensen die meerdere jaren in yeshiva hebben gestudeerd, moeite hebben met het doorlezen van Birkat Hamazon (Genade na de Maaltijd), waardoor je je kunt afvragen welke Judaïsche primaire bronnen zij goed beheersen. Het feit dat we met de toegenomen yeshiva opkomst lagere niveaus van uitmuntende uitmuntendheid in talmoedische studie zien is inderdaad zeer accuraat.

En toch is er een schoonheid aan dit alles.

Hoewel er geen garantie is dat een jongeman die enkele jaren in een yeshiva heeft doorgebracht, weet hoe hij een bladzijde Talmoed moet doorlezen, is er wel een garantie dat elke persoon die vandaag de dag opgroeit in de Orthodoxe gemeenschap geletterd is, zeer vertrouwd met de uitgestrektheid van de Joodse literatuur, zich volledig bewust van de uitgestrektheid en diepte van onze Torah, en met de terechte verwachting dat hun rabbijnen een hoog niveau van Torah-geleerdheid hebben.

Een Torah-opleiding die voor iedereen is, voor tenminste een paar jaar, laat onze jeugd geïnspireerd, toegewijd en vertrouwd achter met wie ze zijn en waar ze voor staan. Het aantal Orthodoxe Joden dat elke dag tijd maakt om Torah te leren, ondanks hun overweldigende agenda, is een bewonderenswaardig wonder. Het aantal yeshiva en seminarie afgestudeerden die bekend zijn met de basiszaken van halacha en weten hoe ze een halachische vraag moeten opzoeken die op hun pad komt en die niet afhankelijk zijn van een rabbijn om hen te helpen bij het vervullen van hun Joodse basisverplichtingen, kan ons alleen maar trots maken.

Dit alles kan worden samengevat in een gesprek dat mijn grootvader had met Rabbi Yitzchak Hutner, de decaan van de Chaim Berlin Yeshiva, tijdens een van de diners ten bate van Rabbi Hutner’s yeshiva in de jaren ’70. Terugdenkend aan de tijd dat er nauwelijks dagscholen of yesvhivot in Amerika waren, wendde mijn grootvader zich tot Rabbi Hutner en zei tevreden (wat natuurlijk beter klinkt in het originele Jiddisch): “Ooit was Amerika een spirituele woestijn – een midbar sh’mama – en kijk nu eens!”

Rav Hutner antwoordde bedroefd: “Vandaag de dag is het een spirituele woestijn, omdat we ooit veel grote Torahgeleerden hadden.” Rabbi Hutner verwees naar de vele honderden in Europa opgeleide Torahgeleerden die in de VS woonden en rabbinale posities innamen in kleine steden door heel Amerika. Deze grote Torahgeleerden hadden vaak posities in zeer kleine gemeenschappen en bleven zeer onbekend, terwijl ze een diepgaande kennis van Talmoed hadden en allemaal briljante Torahgeleerden waren.

Het is heel eerlijk om te zeggen dat de staat van Torah onderwijs in Noord-Amerika vandaag de dag veel beter is dan wat het was in de jaren ’30-’50, ondanks de pijn van het ontbreken van de grote Torah geleerden die we toen hadden.

Zeker, ik kan gemakkelijk tientallen rabbijnen in Noord-Amerika aanwijzen die de Talmoed op hun duimpje kenden in de jaren ’50, en ik zou moeite hebben om een half dozijn van een vergelijkbaar kaliber te vinden in het Noord-Amerika van vandaag, maar we zijn nog steeds veel beter gepositioneerd dan toen.

Het feit dat elke jonge Jood in onze gemeenschappen wordt blootgesteld aan de schoonheid van Torah, geletterd is in grote delen van onze heilige teksten en tradities, een toewijding maakt aan Torah studie die een leven lang meegaat, en gepassioneerd is over het doorgeven van deze toewijding aan hun eigen kinderen zijn allemaal dingen die we als te verkiezen moeten beschouwen boven de oogverblindende schittering en Torah geleerdheid die legendarische Litouwse yeshivot voortbrachten.

Ervoor zorgen dat elke jonge Jood toegang heeft tot Joods onderwijs van goede kwaliteit zou inderdaad onze hoogste prioriteit moeten zijn. Dit is niet om in te gaan op de complexe en noodzakelijke gesprekken die op dit moment in Israël plaatsvinden over het in evenwicht brengen van Torah studie met Israëls vitale veiligheid en sociale behoeften, maar het is waar met betrekking tot andere gemeenschappen over de hele wereld. Het belangrijkste is dat we gezegend mogen zijn met de woorden van de Talmoed: “Rabbi Elazar zei in naam van Rabbi Haninah: Torahgeleerden vergroten de vrede in de wereld. Zoals er staat: ‘Al Uw kinderen zijn leerlingen van God; groot is de vrede van Uw kinderen’ (Jesaja 54:13)”.

________________________________________________________

Bronvermelding:

Datum:
14-6-2023

Auteur:
Elchanan Poupko

ABOUT THE AUTHOR
The writer is an eleventh-generation rabbi, teacher, and author. He has written Sacred Days on the Jewish Holidays, Poupko on the Parsha, and hundreds of articles published in five languages. He is the president of EITAN–The American Israeli Jewish Network

Beeld:

Illustrative: Lead actors Omer Perelman-Striks, Ori Laizerouvitch, Israel Attias, and Daniel Gad, from The New Black (originally ‘Shababnikim’), a show about the extracurricular adventures of yeshiva students. (Ohad Romano / ChaiFlicks)
EN / NL/ עב