We zien ook in Nederland een toenemend aantal christenen de Bijbelse feesten vieren. Je vraagt je dan af hoe zij daartoe komen? Wat zijn Bijbelse feesten en waarom gaan steeds meer christenen deze vieren? In de Bijbel bedingt God aan Mozes dat Zijn volk, de Israëlieten, op vaste dagen bepaalde feesten moeten vieren. De Bijbelse feesten worden Moadim genoemd. De Heere, JHWH, heeft Zélf deze tijden vastgesteld en bepaald. Maar naast de feesten ook de sabbat: de zevende en laatste dag van de week, niet de eerste. Zoals je misschien wel weet, begint een nieuwe dag in het jodendom op avond zodra de zon ondergaat en duurt tot de volgende avond wanneer de zon ondergaat. Zo is het ook op de shabbat, deze begint op de vrijdagavond eindigt op de zaterdagavond. De vraag is gerechtvaardigd waarom de christenen de sabbat en de Bijbelse feesten niet tot nauwelijks. Er wordt gezegd dat deze feesten alleen voor de Joden waren bedoeld; er wordt dan naar verwezen als ‘Joodse feesten’. Toch vierden de eerste christenen en de vroege christelijke kerk deze Bijbelse feesten.
Er bestaat veel misverstand over de tijd wanneer christenen zijn begonnen met het vieren van de zondag. Het is duidelijk dat er in de tijd van het Nieuwe Testament nog geen sprake van was.
Sommigen denken dat het vieren van de zondag pas in de vierde eeuw door keizer Constantijn werd ingevoerd, maar ook dat is niet juist. De eerste aanduiding voor het vieren van de eerste dag wordt gegeven door Barnabas rond 130 na Christus. Hij zette zich fel af tegen ‘joodse praktijken’, zoals het vieren van de sabbat, omdat deze volgens hem zijn functie had verloren.
De christenen vierden volgens hem de ‘achtste dag’, waarop onder andere de opstanding werd herdacht. Justinus de Martelaar schreef omstreeks dezelfde tijd dat christenen op de eerste dag bij elkaar kwamen omdat God op die dag het geordende heelal geschapen had en ook vanwege de opstanding. Hij noemt deze dag afwisselend ‘achtste dag’, ‘eerste dag’ of ‘zondag’.
Waarom vonden christenen aan het begin van de tweede eeuw allerlei zaken, zoals het vieren van de sabbat, plotseling ‘joods’ en werd er zo negatief over gesproken? Om deze vraag te beantwoorden, is het nodig meer te weten over de tijd waarin deze ideeën post vatten.
Joodse opstanden
Tussen 66 en 135 na Christus waren er grote joodse opstanden tegen het Romeinse gezag. In 70 na Christus werd Jeruzalem door de Romeinen verwoest, maar ook elders vielen er veel joodse slachtoffers.
Tussen de één en twee miljoen joden vonden de dood. Jood zijn was in de tijd van de joodse opstanden dus geen pre. Er is dus vandaag niets nieuws onder de zon. Antisemitisme blijkt oude papieren te hebben.
Christenen die in deze tijd het christendom aantrekkelijk voor wilden stellen aan de Romeinse overheid, deden er daarom alles aan om het onderscheid tussen joden en christenen aan te tonen. Misschien begrijp je nu al waarom Joden om het maar eens zacht te zeggen ‘geen hoge pet’ op hebben van de christenen.
Discussies tussen joodse en niet-joodse christenen
Het is aannemelijk dat de groep christenen in die tijd bestond uit zowel joden als niet-joden. De niet-joodse christenen voelden zich minder verwant met de oudtestamentische geboden, die voor de joodse christenen echter een belangrijk onderdeel vormden van hun geloof en cultuur.
Dit gaf aanleiding tot discussies over religieuze gebruiken, zoals de sabbatviering.
Marcion
De ‘christelijke’ (let wel op de aanhalingstekens!) denker Marcion (begin 2e eeuw na Chr.) fungeerde als sleutelfiguur in de ontwikkeling van ideeën die tegen het jodendom en de Tora in gingen. Hij werd uiteindelijk als ketter uit de orthodoxe kerk gezet, maar zijn gedachtegoed raakte wijdverbreid. Hij zag een scherpe tegenstelling tussen de tijd van het OT en die van het NT.
Hij stelde dat de wet sinds de komst van Christus overbodig was geworden. Volgens hem was de God van het OT een slechte, misleidende god, die onhaalbare wetten had verordend en de mensen zo een ondraaglijk juk had opgelegd.
Christus was volgens hem gezonden door een hogere god, die volkomen onkenbaar was. De Joden waren door de lagere god uitverkoren en wilden Christus niet erkennen. De verwerping van de God uit het OT, het volk Israël en de geboden ging bij Marcion hand in hand.
De orthodoxe kerk geloofde niet dat de God van het OT een slechte god was, maar sommige geboden waren inderdaad wel lastig (waaronder het sabbatsgebod). Men koos voor de volgende oplossing. De goede God van het OT had ook slechte geboden gegeven als straf voor Israël, omdat het volk steeds van God was afgeweken.
Met deze oplossing kon men een deel van de geboden, de algemene geboden, overeind houden als nuttig, en de rest, de ‘joodse’ geboden, afschrijven. De sabbat viel in de laatste categorie.
Morgen deel 2 in deze serie.
Redactie Radio Israel.
Volgens mijn weten werd de rustdag in het NT ook al op Zondag gevierd door de apostelen. In de Bijbel staat dat de discipelen, na de opstanding van de Heere Jezus, op de eerste dag der week samenkwamen.
Wij gedenken tevens op de Zondag dat de Heere op de eerste dag der week is opgestaan.
Wij vieren de Joodse feesten niet omdat het afschaduwen zijn van de komst van de Heere Jezus. Na het woord :” het is volbracht” scheurde het gordijn in de tempel tussen het Heilige en het Heilige der Heiligen. Dat betekent dat vele dingen van het OT niet meer nodig zijn. B.V. de offerdienst, omdat de Heere alles betaald heeft voor de zonden van diegene die in Hem geloven en Hem liefhebben en Hem van Zijn Vader aan Hem gegeven zijn en er dus geen offerdieren meer nodig zijn. De Joden vieren b.v. ook het oogstfeest. Dat doen wij niet, maar hebben in het voorjaar een biddag en in het najaar een dankdag voor gewas en arbeid. Pesach hoeven de christenen ook niet te vieren omdat wij niet bevrijd zijn uit Egypte. Wij vieren Pasen omdat de Heere Jezus is opgestaan. Ook het Loofhuttenfeest hoeven christenen niet te vieren. Dus ja, de feesten die in de Bijbel worden genoemd zijn alleen voor het Joodse volk bestemd.
Florianne, dat de discipelen bijeen waren wil toch niet zeggen dat zij een kerkdienst of zo hielden. Ze bespraken misschien wel hoe nu verder te gaan.
Ja, Jezus zei: het is volbracht, maar daarmee wil niet zeggen dat de oude wetten weg zijn, ze zijn volbracht, maar niet vervangen.
BOVENSTAAND STUK is Mooi om te lezen.
De discipelen waren bijeen, staat er. Precies, zoals er staat. Niets meer en niets minder. Er staat nergens dat ze de Sabbath hadden ingeruild voor de zondag en plotseling ontrouw waren aan G’ ds wet.
Hoe snel zijn wij geneigd naar ons eigen denkbeeld (en gewoonte) in te vullen.
De Bijbelse feesten stelde God zelf in ( leviticus 23 ), Het zijn de schaduwfeesten, die ons een inzicht geven in de rijkdom en grote genade van Zijn Heilsplan.
Gods Heilsplan omvat heel de wereldgeschiedenis van A tot Z en is een totaal en groots plan, waarin Hij wil delen met degene die bereid zijn om te willen inzien.
Het zijn MIJN feesten, zegt God. In Leviticus 23
Wie waren wij als mensen, in onze hoogmoed, om dat door de eeuwen heen,te veranderen en andere feesten in te stellen ?
Hij gaf ze aan Zijn Volk en daarmee aan allen, die door geloof in de Joodse Messiach Jezus, bij Israël willen ingelijfd worden. Handelingen 2 en verder.. Romeinen 10, 11.
God heeft de 7de dag ingesteld als rustdag, bij de schepping.
Bij God begint de dag anders dan wij denken en gewend zijn in onze door grieks/romeinse/ denken beïnvloedde cultuur.
God begint in de avond en gaat door de duisternis (nacht ) naar het licht van de dag. Genesis 1
Toen was het avond geweest en het was morgen geweest de eerste dag. En zo alle dagen verder.
Hoe is alles ( met die feesten en shabbat) , zo veranderd ?
Dat wordt duidelijk als je je verdiept in de geschiedenis begin van de jaartelling.
Enkele feiten in de eerste periode christendom , vermengd met heidendom, afscheid nemend van het semitisch /hebreeuws denken..
Mooi en verrijkend om te weten
Ik hoorde o.a. gister nog een video van Christenen voor Israël (you tube) genaamd Israël, Jezus en de kerk
door ds Henk Poot.
Hij vertelde duidelijk en vatte de geschiedenis kort samen……..
Leerzaam en en eye- openend.
Ik heb altijd begrepen dat omdat de discipelen op de 1e dag bijeenkwamen(zaterdagavond) de zondag is aangewezen als de 1e dag voor de christelijke bijeenkomsten.
Florianne, er staat nergens wat de betekenis is van het scheuren van het voorhangsel of voorhangsels? Dat is een uitleg wat je geeft, zoals jij er naar kijkt.
Net zo staat er toch ook niet, dat er geen offers meer gebracht zullen worden als Yeshua terug is?
Ik kijk veel van 119 ministries en die geven een andere kijk, misschien vind je dat ook interessant. Groetjes