Aan het begin van de oorlog met Hamas merkte ik een nieuwe trend op sociale media op. Joodse influencers begonnen de zinsnede #WouldYouHideMe te posten. “Zou je mij verstoppen?”

Mijn versie van vóór 7 oktober zou gedacht hebben: “Voor wie moeten Joden zich verstoppen?” Het lijkt niet vanzelfsprekend in de 21e eeuw, in een moderne en ‘inclusieve’ wereld. Maar natuurlijk weten we nu allemaal het antwoord op deze vraag. In een wereld waar het antisemitisme toeneemt (dat is een understatement) en er in het algemeen een steeds illiberalere en gewelddadiger onderstroom is in de wereldpolitiek – zelfs in Amerika – is het niet zo gek om je dat af te vragen.

Zou jij iemand anders verbergen? Als je religieus, politiek of qua waarden anders bent dan zij, zou je dan nog steeds rugdekking van anderen hebben?

In een ideale wereld lost de moderne staat Israël dit vraagstuk op. Joden hadden geen Israël om hen te ‘verbergen’ tijdens de Holocaust. Maar dat doen ze zeker vandaag. De realiteit is echter dat niet elke Jood in Israël woont. Ook niet iedereen die joden steunt of wordt ‘afgeschreven’ vanwege zijn eigen pro-Israëlische, pro-Amerikaanse sentimenten, kan zich hier verstoppen. Het is niet praktisch, tenminste totdat de Messias komt.

Dat laat ons dus met een nieuwe vraag achter die we moeten beantwoorden. Welk waardensysteem heb je nodig om iemand anders metaforisch te verbergen, om op te staan tegen het kwaad, om de mensen om je heen te beschermen, hoe verschillend ze ook van jou zijn?

Wie doet dat?

Door de geschiedenis heen hebben opmerkelijke individuen alles geriskeerd om anderen te redden. Ik heb er enkele uitgelicht in onze recente ‘helden’-serie.

Hoewel duizenden jaren van elkaar gescheiden, delen de verhalen van Oskar Schindler en de profeet Obadja een krachtige boodschap: het is van het allergrootste belang om op te staan tegen het kwaad en anderen te helpen, ongeacht wie ze zijn of waar ze vandaan komen.

In de Joodse geschiedenis is Obadja een opmerkelijke figuur. Geboren als Edomiet in de 8e eeuw voor Christus, omarmde hij het jodendom en werd een rechtvaardige bekeerling, die tot grote spirituele hoogten steeg. Hoewel hij beknopt is (slechts 21 verzen lang), bevat zijn profetie een tijdloze boodschap. In het boek Obadja profeteert hij tegen Edom en voorspelt hij de ultieme gerechtigheid die deze nakomelingen van Esau zal overkomen. Je keek met vreugde toe hoe de mensen van Judea met tegenslag werden geconfronteerd. Hij waarschuwt Edom: Je hebt niets gedaan om de verschrikkingen te stoppen. Nu zal jou hetzelfde overkomen.

 

How could you gaze with glee On your brother that day, On his day of calamity! How could you gloat Over the people of Yehuda On that day of ruin! How could you loudly jeer On a day of anguish!

v’-al TE-ray b’-YOM a-KHEE-kha b’-YOM no-KH’-ro v’-al tis-MAKH liv-NAY y’-hu-DAH b’-YOM o-VDAM v’-al TAG-del PEE-kha b’-YOM tza-RAH

וְאַל־תֵּרֶא בְיוֹם־אָחִיךָ בְּיוֹם נָכְרוֹ וְאַל־תִּשְׂמַח לִבְנֵי־יְהוּדָה בְּיוֹם אָבְדָם וְאַל־תַּגְדֵּל פִּיךָ בְּיוֹם צָרָה׃

יב  Translation and Transliteration of Obadiah, Chapter 1 – The Israel Bible

 

Maar Obadja’s ware heldenmoed schittert het helderst tijdens het bewind van de slechte koning Achab en koningin Izebel. Terwijl Izebel meedogenloos probeerde de profeten van het Joodse volk uit te roeien, gebruikte Obadja, de officier die de leiding had over het koninklijk huis, moedig zijn positie om honderd profeten in twee grotten te verbergen en te ondersteunen. Hij riskeerde alles om hen tijdens een ernstige hongersnood van voedsel en water te voorzien en hen uiteraard te beschermen tegen het kwaad van Izebel. Dit leren we uit Koningen 1:4: ”Toen Izebel de Neviim van Hasjem aan het doden was, had Ovadya honderd Neviim meegenomen en verborgen gehouden, vijftig in een grot, en hen van eten en drinken voorzien.”

 

vai-HI, b’-hakh-REET i-ZE-vel et ne-vee-AY a-do-NAI, va-yi-KAKH o-vad-YA-hu me-AH ne-vee-EEM, va-yakh-BI-em kha-mee-SHEEM eesh ba-me-a-RAH, v’-khil-k’-LAM le-KHEM va-MA-yim

וַיְהִי בְּהַכְרִית אִיזֶבֶל אֵת נְבִיאֵי יְהֹוָה וַיִּקַּח עֹבַדְיָהוּ מֵאָה נְבִאִים וַיַּחְבִּיאֵם חֲמִשִּׁים אִישׁ בַּמְּעָרָה וְכִלְכְּלָם לֶחֶם וָמָיִם׃

ד  Translation and Transliteration of Kings, I – Chapter 18 – The Israel Bible

 

De Talmoed en andere wijzen zingen de lof van de ongelooflijke daden van Obadja. Zijn nalatenschap bestaat niet alleen uit profetie, maar ook uit diepgaande moed en gerechtigheid tegenover het systematische kwaad.

 

Als we snel vooruitspoelen naar de 20e eeuw, bevinden we ons midden in een van de donkerste hoofdstukken uit de geschiedenis: de Holocaust. Hier ontmoeten we Oskar Schindler, een onwaarschijnlijke held wiens transformatie van bescheiden zakenman tot redder van de Joden niets minder dan buitengewoon is.

 

Schindler, een niet-joodse Duitser, die in 1939 in Krakau, Polen, aankwam, greep de kans aan om een emailwerkfabriek in joodse handen over te nemen. Aanvankelijk gebruikte hij Joden als goedkope arbeidskrachten, maar zijn perspectief begon te veranderen toen hij getuige was van de gruwelijke wreedheden die hen werden aangedaan. De liquidatie van het getto van Krakau in 1942 had diepe gevolgen voor zijn geweten. Schindlers fabriek, Emalia, werd een toevluchtsoord voor Joodse arbeiders en beschermde hen tegen de altijd aanwezige dreiging van deportatie en dood.

 

Door een combinatie van steekpenningen en slimme onderhandelingen met nazi-functionarissen slaagde Schindler erin zijn joodse werknemers te beschermen. Hij transformeerde zijn fabriek in een subkamp van Plaszow, waardoor zijn arbeiders een betere behandeling en een grotere overlevingskans kregen. De inspanningen van Schindler culmineerden in de oprichting van de beroemde ‘Schindler’s List’, die ongeveer 1.100 Joden redde door ze over te brengen naar een veiliger fabriek in Brünnlitz, Tsjechoslowakije.

 

De erfenis van Schindler is voor altijd in de geschiedenis gegrift. Toen hij in 1974 overleed, werd hij geëerd met een speciale begrafenis in Jeruzalem, een bewijs van de eeuwige dankbaarheid van het Joodse volk. Spreuken geven de acties van Schindler perfect weer: ”Als je ervan afzag degenen te redden die ter dood waren gebracht, degenen die tot de slacht waren veroordeeld…”

 

הַצֵּל לְקֻחִים לַמָּוֶת וּמָטִים לַהֶרֶג אִם־תַּחְשׂוֹךְ׃

Proverbs 24:11

כִּי־תֹאמַר הֵן לֹא־יָדַעְנוּ זֶה הֲ‍לֹא־תֹכֵן לִבּוֹת הוּא־יָבִין וְנֹצֵר נַפְשְׁךָ הוּא יֵדָע וְהֵשִׁיב לְאָדָם כְּפָעֳלוֹ׃

Proverbs 24:12

”Als je zegt: ‘Wij wisten er niets van’, dan zal Hij die de harten doorgrondt, zeker [de waarheid] onderscheiden, Hij die over je leven waakt, zal het weten, En Hij zal ieder mens betalen zoals hij verdient. ”

 

De heldhaftige geest van Oskar Schindler leeft ook voort in een van zijn familieleden, dominee Rosemary Schindler Garlow, die zich inzet om ervoor te zorgen dat de boodschap om op te staan tegen het kwaad nooit wordt vergeten. Door haar werk bij Schindler’s Ark International streeft ze ernaar begrip en steun te bevorderen tussen christenen en joden, maar ook tussen de VS en Israël. Rosemary zet zich in voor het creëren van een wereld waarin antisemitisme en terreur naar de annalen van de geschiedenis worden verwezen, om nooit meer te herhalen.

 

Deze verhalen benadrukken het belang van het helpen van anderen, ongeacht hun achtergrond. Neem maar eens een pagina van Obadiah en Schindler. Obadja, een bekeerling, werd een gerenommeerd figuur binnen de joodse traditie, terwijl Schindler, een niet-jood, een bron van hoop werd voor talloze anderen. Hun leven is een voorbeeld van het Joodse principe van ‘pikuach nefesh’, dat leert dat het redden van een leven voorrang heeft boven bijna alle andere religieuze overwegingen.

Tegenwoordig vereist de alarmerende toename van het antisemitisme en het anti-Israëlische sentiment onze dringende aandacht en actie. De verhalen van Obadiah en Oskar Schindler herinneren ons er krachtig aan dat we het ons niet kunnen veroorloven ons voor de waarheid te verbergen of passieve toeschouwers te blijven tegenover het kwaad. Net als deze helden moeten we de moed vinden om op te komen voor wat juist is, zelfs als dat moeilijk of impopulair is.

 

We moeten ons actief uitspreken tegen haatzaaiende uitlatingen, boycots en desinformatie gericht op Israël en het Joodse volk. We moeten anderen informeren over de realiteit van het Israëlisch-Palestijnse conflict, en valse verhalen en propaganda tegengaan. We moeten bereid zijn om moeilijke gesprekken aan te gaan en vooroordelen frontaal uit te dagen, in het besef dat de strijd tegen antisemitisme een morele verplichting is die ons allemaal aangaat.

Het is gemakkelijk om te zwijgen of met de massa mee te gaan, maar echte morele moed vereist dat we ons uitspreken en handelen, zelfs als dat ongemakkelijk of riskant is.

De voorbeelden van Obadiah, Schindler en Rosemary Schindler Garlow inspireren ons om verder te gaan dan louter woorden en betekenisvolle actie te ondernemen om het Joodse volk en allen die met vervolging worden geconfronteerd, te steunen en te verdedigen. Laten we hun erfenis eren door samen als één front te staan en onze collectieve stemmen en middelen te gebruiken om een krachtig verschil te maken in de wereld.

De tijd van stilte en passiviteit is voorbij. We moeten allemaal de kracht in onszelf vinden om antisemitisme en alle vormen van onverdraagzaamheid en haat het hoofd te bieden. Laten we ons ertoe verbinden helden te zijn in onze eigen tijd, ongeacht de kosten.


Datum: 28 mei 2024

Auteur: Sara Lamm

Beeld: De site

Bron: Oskar and Obadiah: Not Such Hidden Heroes – The Israel Bible

 

EN / NL/ עב