Als de nieuwe methode van H2Pro een grote doorbraak blijkt te zijn, zou waterstof een ideale energiedrager kunnen worden voor een wereld zonder vervuilende koolstof, schrijft Israel21C.

Elektrische auto’s op batterijen hebben een groot deel van het nieuws gestolen dat voertuigen met waterstof brandstofcellen genereerden vóór de opkomst van Tesla en zijn collega-EV-makers.

Een nieuwe technologie ontwikkeld door onderzoekers van het Technion-Israel Institute of Technology in samenwerking met het team dat de populaire Israëlische telefoon-app Viber heeft opgericht, belooft dat waterstof weer op het net wordt gezet.

H2Pro maakt gebruik van een watersplitsingstechnologie genaamd E-TAC (elektrochemische thermisch geactiveerde chemische stof) die waterstof uit water trekt door het van zuurstof te scheiden. Water bestaat uit één molecule waterstof en twee moleculen zuurstof.

Het verwijderen van waterstof uit water is de enige milieuvriendelijke manier om vloeibare waterstof te produceren, maar het is inefficiënt en duur. Als gevolg hiervan is waterstof niet populair geworden voor het opwekken van elektriciteitsproductie. Bijna alle tegenwoordig geproduceerde waterstof (voor kunstmest, raffinaderijen en methanolproductie) is afkomstig van fossiele brandstoffen die schadelijke CO2-uitstoot veroorzaken.

Het E-TAC watersplitsingssysteem is 98,7% efficiënt en zou de kosten van de apparatuur om waterstof te produceren met 50% kunnen verlagen, volgens de resultaten van het onderzoek van H2Pro gepubliceerd in het tijdschrift Nature Energy.

Als E-TAC de doorbraak is die H2Pro hoopt te zijn, zou waterstof een ideale energiedrager kunnen worden voor een koolstofarme wereld. Eén kilogram waterstof bevat evenveel energie als 3,8 liter benzine.

Waterstof kan jarenlang worden opgeslagen, gemakkelijk worden getransporteerd en worden gebruikt om warmte te genereren (door het te verbranden) of elektriciteit (in brandstofcellen).

En het beste van alles: het enige afvalproduct van het gebruik van waterstof is zuiver water.

Van links naar rechts, Dr. Hen Dotan, Avigail Landman, Prof. Avner Rothschild en Prof. Gideon Grader bij H2Pro in Caesarea. Foto door Chen Galili / Technion

E-TAC-technologie werd ontwikkeld door Prof. Gideon Grader, Prof. Avner Rothschild en Dr. Hen Dotan bij de Technion. Hun onderzoek werd eerder dit jaar afgerond met de start van het nieuwe bedrijf H2Pro in Caesarea, dat $ 5 miljoen heeft opgehaald van investeerders waaronder Hyundai.

– – – – –

Bronvermelding
Datum:         23-09-2019
Auteur:         Joop Soesan
Website:       www.joods.nl

– – – – –

EN / NL/ עב