Een tijd geleden was er grote ophef onder de BDS-aanhangers in Nederland over de plannen van vervoersbedrijf R-Net om elektrische bussen aan te schaffen van het Israëlische vervoersbedrijf Egged. Dat heeft de koop niet ongedaan gemaakt; de samenwerking tussen de Israëlische busmaatschappij en Nederlandse is zelfs uitgebreid.
Egged heeft in Nederland een dochteronderneming opgestart, genaamd EBS, dat het openbaar vervoer in Nederland een grote sprong vooruit geeft in duurzaamheid en klimaatvriendelijkheid. Den Haag is nu ook de trotse eigenaar van elektrisch aangedreven bussen; in Amsterdam en Rotterdam was dit al een gegeven. EBS zal nu ook opereren vanuit drie depots die garages, tankfaciliteiten, elektrische oplaadpunten voor het opladen ’s nachts en parkeerplaatsen voor bussen zal omvatten. In Delft en Zoetermeer heeft Egged zes oplaadplaatsen gerealiseerd .
Na een succesvolle pilot in Amsterdam van een jaar, waar men 10 bussen van Egged tussen de hoofdstad en Volendam/Edam uitprobeerden, is overtuigend bewijs geleverd dat deze voertuigen de benodigde reikwijdte van ruim 400 km/dag ruimschoots halen. Daarmee heeft het de langste rijtijd ter wereld voor elektrisch aangedreven voertuigen. EBS gaat na 12 jaar in Nederland voorop als het gaat om het leveren van deze lijn binnen de vervoersbedrijven, die op hun beurt ter wereld weer voorop gaan qua ontwikkeling.
Er heeft inmiddels al een openingsceremonie plaatsgevonden in Zoetermeer waarbij senior leidinggevenden van het Nederlands openbaar vervoer en afgevaardigden van Egged en dochteronderneming EBS aanwezig waren, alsook vertegenwoordigers van busfabrikanten.