De lucht boven het oostelijke Middellandse Zeegebied, inclusief Israël, is een hotspot van GPS-storingen, zo blijkt uit nieuwe openbaar beschikbare gegevens. De GPS-interferentie wordt vooral gevoeld langs de zuidkust van Turkije, Syrië, Libanon, Cyprus en Israël.
Bij eerdere voorvallen werd gedacht dat Russische militaire systemen in Syrië de oorzaak waren van de verstoringen, maar het is ook mogelijk dat Israëlische systemen hieraan hebben bijgedragen, aldus het dagblad Haaretz.
Een nieuwe website biedt nu dagelijkse visualisatie van wereldwijde GPS-storingen, gebaseerd op de eigen geautomatiseerde rapportage van vliegtuigen. De meeste burgervliegtuigen ter wereld zijn de afgelopen jaren begonnen met het gebruik van het ADS-B-systeem om de luchtvaartveiligheid te verbeteren, door hun identiteit, precieze locatie, hoogte, koers en snelheid door te geven aan de luchtverkeersleiding en andere vliegtuigen in de buurt. Deze gegevens worden ook ontvangen door luchtvaartenthousiastelingen op de grond, en zij zijn degenen die een steeds groeiend aantal websites voor het volgen van vluchten voeden.
De storing van het op satellieten gebaseerde Global Positioning System is recentelijk toegenomen, drie jaar nadat het fenomeen voor het eerst in de regio verscheen. De verstoringen hebben vooral betrekking op passagiersvliegtuigen, en niet op grondsystemen in voertuigen. De Europese Organisatie voor de Veiligheid van de Luchtvaart zei dat het waarschijnlijk is dat de storing het gevolg is van het gebruik van anti-dronesystemen.
De Israëlische minister van Defensie Benny Gantz heeft onlangs bevestigd dat Israël en zijn buren een regionale luchtverdedigingsalliantie hebben opgericht die al heeft geleid tot het “voorkomen van Iraanse pogingen om Israël en andere landen in het Midden-Oosten uit te dagen”.
In antwoord op een vraag van Haaretz of Israël verschillende middelen gebruikt om GPS-systemen te blokkeren om Iraanse drone-aanvallen te voorkomen, zei de IDF dat het “in een aantal dimensies optreedt tegen verschillende bedreigingen op alle fronten. Er zijn veel andere groepen in de regio die op verschillende manieren optreden om zichzelf te verdedigen, samen met Israël.”
GPS-interferentie is meestal het gevolg van militaire oorzaken, uit de wens van een groep om strategische locaties – bijvoorbeeld het Kremlin, luchthavens of een voorste basis in Syrië – te beschermen tegen GPS-geleide precisiemunitie, zoals drones of kruisraketten.
Bronvermelding:
Datum: 01-09-2022
Auteur: Joop Soesan
Beeld: Screenshot https://gpsjam.org/
Website: israelnieuws.nl