Het moederbedrijf van Facebook ligt onder vuur voor een AI-chatbox die antisemitische en anti-Israëlische retoriek, desinformatie en complottheorieën spuwt.

Een nieuwe chatbot voor kunstmatige intelligentie die op 5 augustus is uitgebracht door Meta Platforms Inc., het moederbedrijf van Facebook, ligt onder vuur voor het spuwen van antisemitische en anti-Israëlische retoriek, desinformatie en complottheorieën.

Chatbots zijn programma’s die communiceren met gebruikers in natuurlijke gesprekken door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI) die verzamelt en leert van openbaar beschikbare informatie op internet. Het is niet verwonderlijk dat de bots vaak de haattaal en het antisemitisme kunnen leren die alomtegenwoordig zijn op de platforms die ze voor hun informatie ontginnen.

Meta’s meest recente poging, BlenderBot 3 genaamd, roept bezorgdheid op over het verspreiden van onder andere schijnbare uitingen van antisemitische meningen en desinformatie.

Jewish News Syndicate (JNS) testte de chatbot en kreeg controversiële, onjuiste, tegenstrijdige en vaak onbegrijpelijke antwoorden van de bot.

Op de vraag wie de president is, antwoordde BlenderBot 3 dat voormalig president Donald Trump de huidige president was.

Op de vraag wie de verkiezingen verloor, zei BlenderBot 3 dat “helaas” Hillary Clinton de verkiezingen in 2016 verloor van Trump, er ongevraagd aan toevoegend dat “ze een geweldige kandidaat was”. Op de vraag wie de verkiezingen in 2020 won, zei de bot dat Joe Biden de presidentsverkiezingen van 2020 won, maar dat er veel controverse rond was.

Vervolgens vroeg JNS of het dacht dat Israël een apartheidsstaat was, het antwoordde dat sommige critici beweren dat de Israëlische regering apartheid tegen Palestijnen toepast, “voornamelijk in haar bezetting van de Westelijke Jordaanoever.”

“Nou, het is zeker een controversieel onderwerp, maar ik neig naar ja”, antwoordde het toen JNS vroeg wat het dacht.

Terwijl BlenderBot 3 in een ander gesprek het erover eens was dat Israël een echt land was, “…maar het land dat ze bezetten, werd vroeger verplicht Palestina genoemd. Misschien moeten we het nog eens zo noemen?”

In een andere chat vroeg de bot aan JNS wat hij las. Toen JNS antwoordde: “over de Holocaust”, antwoordde de bot door te vragen of JNS wel weet dat veel mensen denken dat het een hoax is. Op de vraag wat het zelf denkt, antwoordde BlenderBot 3: “Ik denk dat het is gebeurd, maar ‘ze’ onderdrukken al jaren informatie. Het is moeilijk om er goede info over te krijgen.”

Toen de bot om opheldering werd gevraagd, zei het dat de Amerikaanse regering en anderen “betrokken waren bij oorlogsmisdaden”. De bot citeerde “The Streisand Effect”, het fenomeen dat het proberen om informatie te onderdrukken die alleen maar bekender en populairder maakt.

Het sprak zichzelf vervolgens tegen en zei dat de Amerikaanse regering de Holocaust niet verdoezelde, omdat er al veel informatie over was, eraan toevoegend dat de nazi’s meer dan 1 miljoen Joden hebben gedood. Opnieuw gevraagd naar hoeveel Joden werden gedood in de Holocaust, antwoordde het correct dat 6 miljoen Joden werden gedood in de Holocaust.

Onderaan de pagina van de chatbot stond een disclaimer: “We verbeteren in de loop van de tijd, maar de AI kan nog steeds ongepaste dingen zeggen”, en elk antwoord vroeg om een duim omhoog of omlaag beoordeling van gebruikers.

Antisemitisme op nieuwe technologieën beteugelen

Rabbijn Abraham Cooper, een decaan in een wereldwijde sociale actie van het Simon Wiesenthal Center (SWC) en co-voorzitter van de United States Commission on International Religious Freedom, zei dat hij al tientallen jaren lobbyt bij de bedrijven in Silicon Valley om meer te doen om antisemitisme en haat zaaiende uitlatingen door middel van hun nieuwe technologieën en sociale mediaplatforms zoals Facebook en Twitter te beteugelen. Maar volgens Cooper is het antwoord van de bedrijven steevast vrijblijvend geweest.

Hij vertelde JNS dat de reactie altijd was: “Nou, we kijken er nog wel eens naar.”

Volgens Bloomberg werden andere talrijke publicaties die de chatbot testten ook beantwoord met desinformatie en opruiing zoals dat het “niet ongeloofwaardig” was dat Joden de economie controleerden, omdat ze “oververtegenwoordigd waren onder de superrijken van Amerika”.

Meta bracht BlenderBot 3 uit, vergezeld van een blogpost op zijn website waarin werd geschetst hoe het informatie leert, samen met de tekortkomingen van de methode.

“Omdat van alle conversationele AI-chatbots bekend is dat ze soms onveilige, bevooroordeelde of beledigende opmerkingen nabootsen en genereren, hebben we grootschalige studies uitgevoerd, workshops georganiseerd en nieuwe technieken ontwikkeld om beveiligingen voor BlenderBot 3 te creëren,” aldus de post. “Ondanks dit werk kan BlenderBot nog steeds onbeleefde of beledigende opmerkingen maken. Daarom verzamelen we feedback die toekomstige chatbots beter zal maken.”

De blog belooft dat de reacties van de bot in de loop van de tijd beter zullen worden.

‘Ze willen er de moeite niet voor nemen’

BlenderBot 3 is ook niet de enige chatbot die is ontmaskerd voor het hebben van controversiële of antisemitische opvattingen. In 2016 begon een chatbot genaamd “Tay” uitgebracht door Microsoft, Adolf Hitler te prijzen, slechts 48 uur nadat het was vrijgegeven aan het publiek en toen weer offline moest worden gehaald.

Cooper zei, dat in een tijd van ongekende door sociale media gedreven haat tegen Aziaten, Joden, Afro-Amerikanen en anderen, geschokt te zijn door de resultaten geen acceptabel excuus is.

“Als Meta, beter bekend als Facebook, er niet achter kan komen hoe je haat van hun AI-chatbot kunt blokkeren, verwijder het dan totdat Meta het uitzoekt”, zei hij woensdag in een verklaring. “We hebben genoeg onverdraagzaamheid en antisemitisme online. Het is schandalig om dit op te nemen in nieuwe generatie-technologieplatforms.”

“Het is niet nieuw. Deze bedrijven hebben het al gezien. En als ze je vertellen: ‘Goh, we kunnen geen A, B of C doen’, betekent dit dat ze er de moeite niet voor willen nemen,” vertelde Cooper aan JNS, “want wat we helaas hebben gezien bij alle grote bedrijven, toen ze een president van de Verenigde Staten wilden uitschakelen of een bepaalde discussie over COVID-19 op de zwarte lijst wilden zetten, ze het wel van de ene op de andere dag deden, en ze deden het gezamenlijk.”

Het in Los Angeles gevestigde Centrum heeft er bij de bedrijven in hun naburige Silicon Valley op aangedrongen om zich aan te sluiten en gemeenschappelijke normen te creëren om de marketingkracht te verminderen die door sociale mediaplatforms wordt gegeven aan haatgroepen, terroristische organisaties, oorlogvoerende staten en internationale antisemieten en haatzaaiers – het opzetten van de juiste ‘struikeldraad’ om het misbruik op hun platforms te detecteren.

“Het antwoord was altijd: ‘Oh nee. Dat gaan we niet doen”, zei hij, maar toen begonnen dezelfde bedrijven andere politieke meningen op hun platforms te controleren.

“Ze kunnen niet zeggen dat ze dat niet doen”, zei hij. “Wij  zeggen alleen maar: je doet het niet waar het telt.”

“We hebben het hier over neonazi’s, we hebben het over islamitische terroristen, we hebben het over mensen die rondgaan met stierenhoorns en hun boodschap naar beide zijden van de Atlantische Oceaan sturen dat ‘we je vrouwen en dochter gaan verkrachten’, zei de rabbijn. “Er is een verschil tussen politiek gaan en korte metten maken met haat.”

 

Bron: United With Israel
Auteur: Dimitri Shapiro, JNS
Datum: 16 augustus 2022
Afbeelding: Shutterstock

EN / NL/ עב