Baäl was een god die werd aanbeden door heidenen – en soms door Israëlieten – in het Midden-Oosten. De naam betekent “eigenaar” en is ook het woord voor “echtgenoot” in het Hebreeuws. De God van Israël had een dramatische confrontatie met de priesters van Baäl op de Karmelberg in Elia’s dagen, maar ondanks Gods klinkende overwinning stierf de aantrekkingskracht van Baäl niet.

HET HEILIGE VERHAAL VAN GIDEON
Waarom, zou je je kunnen afvragen, zouden de Israëlieten, die eigenlijk beter hadden moeten weten, blijven terugkeren naar deze verachtelijke en zinloze afgoderij? Het antwoord vind ik denk ik vóór Elia’s tijd, in het verhaal van Gideon. Ook bekend als  “Jerubbaal” , wat betekent “iemand die strijdt met Baäl”. Gideons leven laat ons een heilzame waarschuwing achter dat afgoderij een constant gevaar voor ons allemaal is. Zelfs vandaag.

God koos Gideon uit, hoe bang hij ook was, om Baäl ten val te brengen. De Engel des Heren zelf verschijnt aan Gideon met de volgende instructies:

“Neem de jonge stier die van je vader is en een tweede stier van zeven jaar oud, breek het altaar van Baäl dat van je vader is, hak de Asherah om die ernaast ligt,  bouw  op de top een altaar voor  Adonai, je God van deze vesting op een ordelijke manier, en neem de tweede stier en offer een brandoffer met het hout van de Asherah-paal die u zult omhakken.” (Rechters 6:25-26)

Bang, gehoorzaamt Gideon nog steeds de instructies, maar in het holst van de nacht, om niet gezien te worden. Maar het hele dorp komt er uiteindelijk achter dat hij het was en hij verdient de bijnaam “Jerubbaal”, de Baal-worstelaar. ‘Laat Baäl met hem twisten’, stelt zijn vader wijselijk voor aan de critici van Gideon, wetende dat Baäl geen vinger kon uitsteken tegen zijn zoon. Gideon haalde niet alleen Baäls altaar neer, maar leidde Israël ook naar een wonderbaarlijke, door God geschonken overwinning op hun afgodenaanbiddende onderdrukkers. De  Midianieten  werden zwaar verslagen en hun god Baäl was geen partij voor de God van Israël. Maar de strijd was niet gestreden.

TERUG MET EEN BEETJE
We leren uit de Schrift dat door mensen gemaakte afgoden op zichzelf geen kracht hebben, maar dat het aanbidden ervan in feite de aanbidding van demonen is (zie  Deuteronomium 32:17 en Openbaring 9:20 bijvoorbeeld) . Er zijn demonische entiteiten achter elk idool. Zelfs wanneer de zichtbare standbeelden worden verbrand, verpletterd of vernietigd, zal de onzichtbare vijand die achter hen op de loer ligt terugkomen en proberen opnieuw aanbidding te vragen via een andere weg.

De vijand sloop Gideon binnen als een slang. Nadat alle buit van opeenvolgende oorlogen was vergaard, waren Gideon en zijn leger rijk. We lezen helaas dat Gideon verviel in afgodenaanbidding van een subtielere soort.

Gideon zei tegen hen: “Ik zou u willen verzoeken dat u mij aan iedereen een oorbel van zijn buit wilt geven.”  (Want ze hadden gouden oorbellen, want het waren Ismaëlieten.)  “We zullen ze zeker geven!” antwoordden ze. Dus spreidden ze een mantel uit en elk van hen gooide een oorbel van zijn buit. Dus het gewicht van de gouden oorbellen die hij vroeg was 1700 sikkels goud – afgezien van de halvemaanvormige ornamenten, de hangers en de paarse gewaden die op de koningen van Midian waren, en behalve de kettingen die op de nek van hun kamelen waren. 

Gideon maakte er een efod van en zette die in zijn stad Ofra. Maar heel Israël prostitueerde zich daarnaar, en het werd een strik voor Gideon en zijn huisgezin. (Rechters 8:24-27)

Terwijl hij het volk beloofde dat alleen God hun heerser was, zond Gideon het offerbord uit en herhaalde een van Israëls donkerste episoden. Het lijkt opvallend veel op de aflevering van het gouden kalf, nietwaar? En dus begon Gideon zijn vertrouwen te stellen in die tastbare gouden efod in plaats van op de onzichtbare HEER en het deed hem alle dagen van zijn leven struikelen. Gideons aanbidding was verkeerd gericht en het verhaal loopt niet goed af.

PAS OP HET BEEST
Als we denken dat we veilig zijn omdat we geen letterlijk standbeeld hebben waaraan we offeren, hebben we het mis. Alles waar we in zijn gevallen om ons vertrouwen in te stellen in plaats van op onze God, is een afgod. We worden aangetrokken door het tastbare, en vertrouwen op God is niet altijd gemakkelijk. Een rabbijn waarschuwde me zelfs dat de Westelijke Muur in Jeruzalem een ​​afgod kan worden als we die bakstenen meer respecteren dan de God wiens heilige tempel er ooit pal achter stond.

Baäl was een god van de vruchtbaarheid en het weer, waarvan de ouden afhankelijk waren om te overleven. Als we ons niet meer in de hand hebben of bedreigd worden, kan de verleiding groot zijn om ons van God af te keren om oplossingen te vinden.

Of het nu gaat om controle of  comfort we zoeken, we moeten God zoeken voor de genade om ons tot Hem te wenden voor wat we nodig hebben. Velen zoeken veiligheid en zekerheid op allerlei plaatsen behalve God. Dit is afgoderij. HIJ alleen is onze kracht en ons schild. Velen wenden zich tot recreatieve drugs en amusement om de gemoedsrust en vreugde te vinden die we alleen in God zouden moeten vinden. Afgoderij. Inderdaad, alles waar we ons naar wenden voor veiligheid en welzijn in plaats van God loopt het gevaar een afgod in ons leven te worden – zelfs als het op zich niet verkeerd is. Zelfs als het leven zoet is, kunnen we struikelen over de afgoderij van ons te fixeren op de geschenken die we hebben ontvangen in plaats van op de Gever. Alleen God moet aanbeden worden, niet omdat hij een megalomaan is, maar omdat we een juiste relatie met God nodig hebben om te gedijen. Het is de manier waarop we zijn gemaakt.

BUIG DE KNIE NIET VOOR BAAL
Wij moeten degenen zijn die weigeren de knie voor Baäl te buigen – in welke vorm dan ook. Dit kan een beetje moed vergen, en misschien een beetje verontrustend, zoals Elia ontdekte. Hij had het gevoel dat hij er helemaal alleen voor stond… maar dat was hij niet. Er waren in feite duizenden zoals hij die de knie niet hadden gebogen. Paulus de Apostel vertelt zijn verbazingwekkende verhaal in Romeinen opnieuw en brengt het in verband met ons leven als we Jezus volgen:

Weet u niet wat de Schrift zegt over Elia, hoe hij bij God pleit tegen Israël? “ Adonai , ze hebben je profeten gedood, ze hebben je altaren vernietigd; Ik alleen ben overgebleven, en zij zoeken mijn leven.” Maar wat is het goddelijke antwoord op hem? “Ik heb voor Mij zevenduizend mannen gehouden die de knie niet voor Baäl hebben gebogen.”  Zo is er ook in deze huidige tijd een overblijfsel gekomen naar Gods genadige keuze. Maar als het door genade is, is het niet langer door werken; anders zou genade geen genade meer zijn. (Romeinen 11:2-6)

We hebben Gods genade nodig om Hem alleen te aanbidden. We hebben Gods hulp nodig om ons af te keren van afgoden en aanbidding in geest en waarheid. Het opwindende aan het verhaal met Elia is het feit dat hij door zijn moedige standpunt de hele natie kon beïnvloeden.

WIL DE ECHTE GOD ALSJEBLIEFT OPSTAAN!
Door generaties van corruptie en het verlaten van Gods woord was Israël halsoverkop in afgoderij van de ergste soort gevallen. Elia voelde zich erg alleen in zijn besluit om alleen te buigen voor de God van Israël – een belangrijk onderdeel van het verhaal – maar na een tijd van voorbereiding ging hij voor de halsslagader. Achab, de slechte koning, noemde Elia een “onruststoker van Israël”, wat natuurlijk precies het tegenovergestelde was van de realiteit; de hoogte van de projectie. Slechteriken doen dit vaak – anderen beschuldigen van het begaan van de zonde waar ze zelf in verwikkeld zijn. Maar Elia wierp de handschoen neer en daagde Achabs god Baäl uit voor een tweegevecht tegen de Almachtige.

Daarom zond Achab bericht aan alle kinderen van Israël en riep de profeten bij elkaar op de berg Karmel. Toen ging Elia naar het hele volk toe en zei: “Hoe lang zult u nog twijfelen tussen twee meningen? Als Adonai God is, volg Hem dan; maar als Baäl is, volg hem dan.” (1 Koningen 18:20-21)

De wedstrijd was om te zien wie van hen op bovennatuurlijke wijze het vuur van het altaar kon aansteken en het offer kon verbranden. Baal, die in wezen impotent was, verloor zwaar. Niet echt een wedstrijd voor de God die het universum heeft gemaakt en die het vuur heeft uitgevonden. Je zou denken dat dit duidelijk zou zijn, maar nee.

Toen zei Elia tegen het hele volk: “Kom bij mij in de buurt.” Dus alle mensen kwamen dichter bij hem. Daarna repareerde hij het beschadigde altaar van Adonai. Elia nam twaalf stenen – zoals het aantal stammen van de zonen van Jakob, tot wie het woord van Adonai was gekomen, zeggende: “Israël zal uw naam zijn” – en met de stenen bouwde hij een altaar in de naam van Adonai…  Nu het was op het moment dat het avondoffer werd gebracht dat de profeet Elia naderbij kwam en zei: “Adonai, God van Abraham, Izaäk en Israël, laat het vandaag bekend zijn dat U God bent in Israël, dat ik Uw dienaar ben, en dat ik al deze dingen op Uw woord heb gedaan. Antwoord mij, Adonai, antwoord mij, zodat deze mensen mogen weten dat U, Adonai, God bent, en dat U hun hart weer hebt teruggedraaid.”

Toen viel het vuur van Adonai en verteerde het brandoffer – en het hout, de stenen en het stof – en likte het water op dat in de geul was. Toen alle mensen het zagen, vielen ze op hun gezicht en zeiden: “Adonai, Hij is God! Adonai, Hij is God!” (1 Koningen 18:30-39)

Zie je hoe kort Elia’s gebed is? Hij vertrouwt op zijn God. Er waren niet veel woorden of bloemrijke taal voor nodig. Elia had God op de geheime plaats leren kennen en zijn vertrouwen in God was sterk. In deze kritieke dagen scheidt God Zijn overblijfsel af. Laten wij degenen zijn die alleen de Here God aanbidden, die weigeren de knie voor Baäl te buigen, en onszelf als vaten gebruiken om de verlorenen te bereiken. Je voelt je misschien alleen, maar dat ben je niet. Sluit je aan bij het staande overblijfsel! En God zal grote wonderen doen.


Bronvermelding:
Datum:        25-10-2021
Beeld:          De zondebok, door William Holman Hunt, 1854 (Afbeelding: Wikimedia Commons)
Website:      https://news.kehila.org/


 

 

EN / NL/ עב