16/8 Tussen de feestdag van Pesach en de feestdag van Shavuot (het offerfeest) tellen we zeven weken – in het Hebreeuws bekend als de Omer. Bij Israel365 markeerden we die zeven weken met een serie over helden: Bijbelse en moderne helden die ons inspireerden en blijven inspireren om het beste uit onszelf te halen.

Zelfverbetering, een overkoepelend thema in het Jodendom, nodigt ons uit om te vragen: wat kan ik doen om de beste versie van mezelf te worden? We bevinden ons nu in een tweede set van “zeven”.

Bekend als de zeven weken van troost, herdenken de Joden momenteel de tijd tussen de negende van Av en Rosj Hasjana (het Joodse Nieuwjaar). De manier waarop elk van deze zeven weken wordt gemarkeerd, is door het lezen van de Haftara, of de wekelijkse verzen in profeten die overeenkomen met de wekelijkse Bijbellezing (op Sjabbat).
Maar wat is het doel van deze zeven weken? Wat is er zo troostend aan elk van de gedeelten die we lezen, en welke lessen kunnen we meenemen uit deze oude teksten naar onze moderne tijd?

Een van Israëls beste gewoontes die is gecrediteerd voor militaire bekwaamheid in de IDF en innovatie in technologie, is het vermogen om te leren van fouten.

Het boek Start Up Nation beweert dat aangezien de IDF bijeenkomt om elke operationele fout te bespreken en zelfs degenen beloont die hun fouten toegeven, Israëlische soldaten leren om niet bang te zijn voor falen. Dit komt hen goed van pas in de zakenwereld, waar ze kansen zien waar anderen valkuilen zien, en is een van de redenen voor Israëls economische wonder. Misschien hebben Israëliërs lessen kunnen trekken uit een mislukte militaire oefening of een faillissement van een bedrijf vanwege de boodschap die inherent is aan Shabbat Nachamu – of de sabbat van troost (de eerste van de zeven weken van troost).

De haftara voor deze week (Jesaja 40: 1-26) opent de serie met de bekende boodschap: “Troost, troost mijn volk.”

Not only that, but Isaiah’s description of the physical return pales in comparison to other similar examples in the Bible. When God originally led the Israelites from Egypt to Israel it was “on the wings of eagles” (Exodus 19:14).

In onze haftara luiden de verzen:

Let every valley be raised,
Every hill and mount made low.
Let the rugged ground become level
And the ridges become a plain.
kol-GE-y yin-SA v’-kol-har v’-giv-AH yish-PA-lu v’-ha-YAH he-a-KOV l’-mi-SHOR v’-har-k’-SEEYM l’-vik-AH

God zal de terugkeer naar Israël helpen door obstakels weg te nemen, maar belooft niet dezelfde soort goddelijke interventie als toen we het land binnenkwamen na de Exodus.

Terwijl in de haftara van twee weken geleden, in Jeremia, de Israëlieten werden beschreven als Gods bruid, beschrijft het grootste deel van de haftara hier hoe de mensheid niets is vergeleken met de Almachtige.

Jesaja zegt: ”Gras verdort, bloemen vervagen als de adem van Hasjem erop blaast.”

De mens is inderdaad maar gras: Jesaja 40:7. Hoe moeten we het schijnbare gebrek aan enthousiasme in “Nachamu, Nachamu Ami” begrijpen? “Troost, o troost mijn volk!”

 

We kunnen deze vraag beantwoorden door de betekenis van het woord “nechama” te onderzoeken, zoals we die elders in de Bijbel vinden.

In een van de meest flagrante voorbeelden van rebellie in de Bijbel, na de zonde van het Gouden Kalf, dreigt God de Israëlieten te vernietigen. Mozes smeekt God om te heroverwegen: אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל־הָרָעָה לְעַמֶּךָ׃

 

Laat de Egyptenaren niet zeggen: ‘Het was met kwade bedoelingen dat Hij hen bevrijdde, alleen om hen in de bergen te doden en hen van de aardbodem weg te vagen.’ Keer u af van Uw brandende woede en verwerp het plan om Uw volk te straffen, Exodus 32:12.

 

Rashi legt uit dat Mozes wil dat God “een andere gedachte formuleert om hen goed te doen.” De Bijbel vermeldt vervolgens dat “God de straf die Hij van plan was over Zijn volk te brengen, heroverwoog (va’yenachem)”

וַיִּנָּחֶם יְהֹוָה עַל־הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ׃

Exodus 32:14: ”En Hasjem verzaakte de straf die Hij van plan was over Zijn volk te brengen.”

 

Deze nechama draaide de effecten van het zondige gedrag niet terug. Duizenden werden gestraft, Mozes vernietigde de eerste set Tafelen en bracht vervolgens weken door met bidden om vergeving voordat hij zelf de tweede set maakte. In deze context wordt nechama niet gelijkgesteld aan vergeving voor indiscreties, noch impliceert het een volledig herstel van onze relatie met God. In plaats daarvan vertegenwoordigt nechama een verandering in traject.

Wanneer we rouwenden troosten, bieden we de traditionele zegen aan: “Moge de alomtegenwoordige troost (yinachem) u troosten onder de rouwenden van Zion en Jeruzalem.” We vragen niet om volledige heelheid. We weten dat hun geliefde niet kan terugkeren, maar we bidden dat de rouwende de mogelijkheid vindt om zijn perspectief te veranderen van volledige wanhoop naar het kijken naar een hoopvolle toekomst.

In al deze voorbeelden is nechama niet het einde, maar het begin van de reis terug naar God.

Na de verwoesting van de negende van Av zou het onredelijk zijn om te verwachten dat we onmiddellijk de ideale relatie met God zouden kunnen herstellen, met dezelfde intimiteit die het Joodse volk had toen ze Egypte verlieten. Na drie weken van rouw die we herdachten vóór de negende van Av, blijft er nog steeds een afstand tussen God en het Joodse volk. We zijn nog geen partners van Hem zoals we ooit waren, wat wordt weerspiegeld in de uitgebreide beschrijving van Gods overweldigende kracht en grootsheid door de profeet, vergeleken met de zwakheid en onvolmaaktheid van de mensheid.

Niettemin moeten we troost vinden, nechama wetende dat God ons toestaat terug te keren door de valleien te verhogen en de bergen te verlagen en de obstakels op ons pad te verwijderen. Het zal een reis zijn, maar als we in de loop van de komende zeven weken de nodige stappen voorwaarts zetten in het volgen van het pad dat Hij voor ons heeft vrijgemaakt, zullen we in staat zijn om onze relatie met Hasjem volledig te herstellen.

Er zijn zoveel zinvolle manieren waarop u uw steun voor Israël kunt tonen. Bezoek de winkel van Israel365 om producten te ontdekken die uw verbinding met het Land van Israël vieren en meer betekenis geven aan uw dagelijkse leven. Door in onze winkel te kopen, helpt u Israël en zijn volk te ondersteunen, zodat we allemaal samen floreren.

 

Datum: 16 augustus 2024

Auteur: Rabbi Tyly Weisz en Rabbi Ethan Eisen

Bron: The Purpose of Comfort – The Israel Bible

Beeld: Radio Israel

EN / NL/ עב