In het maandelijkse tijdschrift Ditjes en Datjes promoot supermarkt Dirk van den Broek het stripboek ‘Jezus Christus was een meisje’. Er worden drie exemplaren van het stripboek verloot. Veel christenen zijn boos dat de supermarkt een stripboek promoot dat door hen als blasfemistisch wordt gezien.  Na stevige kritiek is de actie offline gehaald, zo laat de supermarkt in een verklaring weten. 

Het stripboek dat gepromoot wordt, zet doelbewust in op het beledigen en schofferen van christenen. De begeleidende tekst laat niets aan de verbeelding over. ‘Eén van de grootste dwalingen in de historie van het geschreven woord is ongetwijfeld de aanname dat Jezus Christus een man zou zijn geweest’, zo begint de tekst. Vervolgens wordt het door christenen als godslasterlijk opgevatte stripboek aangeprezen als een mooi geschenk voor onder de kerstboom.

“Het is een bewust blasfemisch boek om het christelijk geloof belachelijk te maken.”

Christenen reageren online al verbolgen op de kerstactie van het magazine en de supermarkt. CitizenGo is zelfs een petitie gestart. ‘Wij moeten hiertegen opstaan en ons uitspreken. In de petitie verzoeken we Dirk van den Broek met klem om te stoppen met het aanprijzen en verspreiden van deze godlasterlijke strip. Zo niet, dan gaan we voorlopig ergens anders onze boodschappen doen.’ Inmiddels hebben ruim 20.000 mensen de petitie getekend.

Kees van Helden van Stichting Schreeuw om Leven spreekt desgevraagd van een grote schande. “Ik kreeg het doorgestuurd en zocht het boek op. Het is een bewust blasfemisch boek om het christelijk geloof belachelijk te maken. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat dit onder het kopje ‘vrijheid van meningsuiting’ mag vallen in Nederland. Het is echt een grote schande.”

“Met onmiddellijke ingang is de winactie van de website ditjesendatjes.nl verwijderd.”

Ook CIP-columnist Matthijn Doekes is woest. “Dirk denkt dat christenen alles pikken. Maar een lasterlijke strip en dan ook nog met kerst, dat is zelfs voor mij reden om te protesteren. Sodemieter op.”

Dirk van de Broek geeft na de storm van kritiek aan geschrokken te zijn. Ze stellen dat het blad waarin de winactie wordt gepromoot, niet door hen wordt gemaakt. “Het is een gratis onafhankelijk familieblad wat niet door Dirk gemaakt wordt. De redactie van Ditjes en Datjes heeft op geen enkele manier lezers of groepen in de samenlevinig willen beledigen of kwetsen. Op geen enkele wijze willen zowel Dirk als Ditjes en Datjes zich inlaten met kwesties over geloof en politiek uit respect voor ieders levensopvatting.”

“Als door de aandacht voor dit stripboek hier desondanks toch aanleiding toe is gegeven, dan bieden wij hiervoor onze oprechte excuses aan”, aldus een woordvoerder op Twitter. “Met onmiddellijke ingang is de winactie van de website ditjesendatjes.nl verwijderd.”

“Het zou Dirk van den Broek ook sieren als ze in een paginagrote advertentie hun excuses aanbieden.”

Ook al heeft de supermarkt excuses aangeboden en is de bewuste winactie offline gehaald, toch vindt Van Helden dat de petitie niet gesloten moet worden. “Laat maar lekker lopen zou ik zeggen. Dat kan een signaal zijn. Niet alleen voor Dirk van den Broek maar ook voor anderen. Doet men hetzelfde met de islam? Nee, dat doet niemand. Maar het is alsof je bij christenen alles maar mag zeggen en doen. Ik zou de petitie daarom gewoon laten lopen om te laten zien dat dit echt niet kan. Dit gaat ver de grens over. Het zou Dirk van den Broek ook sieren als ze in een paginagrote advertentie hun excuses aanbieden.”

Het raakt Kees van Helden vooral zo omdat Jezus het doel van de spot is. “De hele actie doet mij zeer. Het raakt mijn Verlosser.”

– – – – –

Bronvermelding
Datum:   02-12-2019
Auteur:  Patrick Simons
Beeld:    Consumentenbond februari en april 2019
Website: https://cvandaag.nl/

– – – – –

EN / NL/ עב